Weegmeester Wil Koenraat (Baetsen) over EBA-vrachten Van Happen

Op de weegbrug een order kiezen uit de digitale orderlijst. Meer hoeft weegmeester Wil Koenraat van de Baetsen-Groep niet te doen om een vracht te wegen van Van Happen Transport die met de EBA komt aanrijden.

‘Alle andere gegevens, zoals afvalstroomnummer zitten al in het systeem. Na het wegen beschikken alle betrokkenen direct over de weeggegevens’, vertelt hij enthousiast op de locatie in Son.

De EBA staat voor de Elektronische Begeleidingsbrief Afvalstoffen; de spiksplinternieuwe open standaard die is ontwikkeld door meerdere organisaties en bedrijven in de afvalindustrie.

Data overal beschikbaar
Koenraat ziet alleen maar voordelen in het rijden met de EBA. ‘Zo is data op meerdere punten beschikbaar’, geeft hij desgevraagd als voorbeeld. ‘Dat geldt ook voor de klanten. Hun chauffeurs hebben dankzij de open standaard altijd alle documenten bij zich. En omdat voor de Baetsen Groep alle documenten beschikbaar zijn, hebben we onze administratie ook altijd op orde en kunnen we makkelijker administreren.’

Hij zegt dit op basis van de praktijkervaringen op de locatie in Son waar sinds een paar maanden met de EBA wordt gewerkt. ‘We voeren de EBA gefaseerd in’, zegt hij. ‘Als eerste hebben we drie afvalstromen voor de EBA in Son vrijgegeven. Inmiddels zijn wel al een stap verder. Vanaf deze week gaan alle stromen in Son via de EBA, ook zijn we in Veldhoven gestart met twee hoofdstromen die nu via de digitale begeleidingsbrief gaan.’

Volgens Koenraat is deze stapsgewijze aanpak nodig om iedereen aan de nieuwe werkwijze te laten wennen. ‘Er komen bijvoorbeeld ook chauffeurs wegen die nog met papier rijden. Dan moeten we op de weegbrug oppassen dat we niet per ongeluk in de digitale lijst met vooraanmeldingen op zoek gaan naar een order die er dan natuurlijk niet is. Maar gelukkig went het snel.’

PieterBas en LZP
Van Happen is een van de bedrijven die sinds kort bij Baetsen in Son vrachten weegt met de EBA. ‘Baetsen is een PieterBas-klant en Van Happen werkt met LZP’, legt Koenraat uit. ‘Van Happen activeert vanuit hun systeem de orders bij LZP die ons vervolgens automatisch deze actieve EBA-geleidebiljetten (de auto’s die onderweg zijn naar Baetsen red.) stuurt.’

Op de weegbrug kiezen we zelf de betreffende order uit die lijst, legt hij uit. ‘Na het wegen schieten wij het gewicht via de EBA via LZP naar Van Happen. ‘We beschikken in de weegclient van PieterBas over uiteenlopende informatie, waaronder welke auto’s we hebben ontvangen, hoe vaak, welke afvalstromen ze kwamen brengen en de gewogen gewichten. Omdat we daardoor altijd up-to-date zijn, kunnen we sneller en makkelijker werken. Dat scheelt tijd waardoor we op kosten kunnen besparen.’

Ook enthousiast over de EBA? Laat dan hieronder een reactie achter. Voor meer informatie over de digitale begeleidingsbrief of de EBA kunt u contact opnemen met Bart Punselie. Hij is bereikbaar op telefoon: (024) 3585820 en e-mail: bpunselie@pieterbas.nl of volg Bart op Twitter: @BartPunselie.

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Volg PieterBas dan op TwitterLinkedIn of Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *