Weegkiosk: onbemand wegen zonder dat terreinwerk stagneert

Baetsen Groep onbemand wegen WeegApp Weegkiosk PieterBas Automatisering

Werk op de werf dat stagneert omdat de terreinmedewerker steeds van z’n shovel moet om op de weegbrug vrachten te wegen. Bij bedrijven waar nog niet onbemand wordt gewogen, kan werk daardoor stagneren. Verkoopadviseur Frank Dusée van PieterBas Automatisering ziet dat in de praktijk regelmatig. Volgens hem is dat nadeel er niet als eigen en externe chauffeurs zelf onbemand wegen met de Weegkiosk, een interactief touchscreen. ‘Het hele weegproces is geautomatiseerd, inclusief de administratieve afhandeling met de digitale weegbon. Omdat de weeggegevens direct klaarstaan om te factureren, kan er eerder worden gefactureerd en worden nota’s sneller betaald. Behalve dat chauffeurs op elk moment snel en makkelijk zelf kunnen wegen, is ook dat een belangrijk voordeel van de Weegkiosk.’

De Weegkiosk is een uitbreiding van de WeegApp om onbemand te wegen. Wilt u weten wat alle mogelijkheden van de WeegApp zijn? Lees dan de post op het PieterBas-blog en bekijk hier de video om te zien hoe de WeegApp werkt.

Op basis van correcte gewicht factureren

Het werk in de loods schiet niet op vandaag. Terreinmedewerker Karel van Obstade heeft een dubbelfunctie. Hij is tegelijkertijd shovelmachinist en weegmeester. Voor het wegen van vrachten moet hij steeds naar de weegbrug. En als hij na het zoveelste keer heen-en-weer-lopen weer aan de slag wil, heeft de chauffeur gestort. ‘En dan moet ik weer uitwegen.’ Voor Dusée is het een herkenbare situatie. ‘Bij veel bedrijven hebben terreinmedewerkers meerdere taken die ze steeds moeten onderbreken om op de weegbrug in- en uit te wegen. Met de Weegkiosk is dat verleden tijd’, weet hij. ‘Bedrijven zijn niet meer afhankelijk van een weegmeester of iemand die continu op de brug zit. Eigen chauffeurs en van derden kunnen snel en makkelijk onbemand wegen. Dat is vooral ook handig als derden alleen komen storten. Na het wegen wordt zonder tussenkomst van de weegmeester het gewicht automatisch direct per e-mail doorgezet. De verwerker kan direct de klant op basis van de correcte weeggegevens factureren. Het weegproces verloopt daardoor veel sneller en zonder fouten.’

Alternatief voor traditionele weegzuil

De Weegkiosk is een interactief scherm dat op een zuil wordt geplaatst of aan de muur wordt bevestigd. De vracht wordt vooraf digitaal aangemeld met de EBA, het elektronische geleidebiljet afval. Op de stortlocatie selecteert de chauffeur zelf de juiste order. Het in- en uitwegen gaat daarna razendsnel. Nog voordat de chauffeur weer in z’n cabine zit, is de weegbon al digitaal verzonden. Omdat de chauffeur in proces kan wegen, gaat dat snel en makkelijk. Bedrijven kunnen daardoor efficiënter werken en kosten besparen. Bovendien kunnen chauffeurs ook zelf buiten openingstijden vrachten wegen. Ze kunnen daardoor de service aan hun klanten verhogen. Ook dat is een niet onbelangrijk voordeel van de Weegkiosk. De Weegkiosk is een alternatief voor de traditionele weegzuil’, weet Dusée. ‘De Weegkiosk biedt dezelfde mogelijkheden als de weegautomaat, maar vergt een veel kleinere investering. Vooral bedrijven waar een dure weegzuil niet rendabel is, kunnen met de Weegkiosk makkelijk onbemand gaan wegen. Omdat er geen weegautomaat meer nodig is met door een PLC en drivers aangestuurde onderdelen, is er geen onderhoud nodig. Ook mede daardoor draagt de Weegkiosk bij aan kostenbesparing.’

Meer weten?

Een groeiende groep gemeenten en bedrijven koos vanwege de voordelen inmiddels voor de Weegkiosk, waaronder Sortiva, AEBCyclus, SUEZ RemediationZandrecycling Nederland, de gemeenten Dronten en gemeente Amstelveen, en de Baetsen Groep (zie foto boven, red.).

Wilt u meer weten over de Weegkiosk? Neem dan contact op met Bart Punselie: telefoon: (024) 3585820, e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Of volg PieterBas op TwitterLinkedIn of Facebook en blijf op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *