Nieuwe website PieterBas heeft magazine-look & feel

Toegankelijker, meer verdieping bij de artikelen, informatieve video’s én een frissere ‘look & feel’. De nieuwe website van PieterBas is informatiever en maakt het voor bezoekers nog makkelijker om hun weg te vinden.

Dat laatste is belangrijk, zegt commercieel directeur Hans Buskens. ‘Ruim drie jaar na de lancering van ons kennisblog voor de Nederlandse afvalindustrie hebben we bijna 650 blogposts gepubliceerd. Dat zijn er ruim vier per week. Bezoekers moeten in dat aanbod snel de informatie kunnen vinden die ze zoeken.’

Dat kan doordat we nu hebben gekozen voor een magazine-vorm als basisopzet voor de website. ‘Door die magazine-look & feel leest het blog ook als een tijdschrift. ‘De gepubliceerde blogposts zijn overzichtelijk gerangschikt zodat er makkelijker doorheen kan worden gebladerd.’

Pieter Bas Automatisering Hans Buskens Kennisblog Sociale MediaKennis delen
Het uitgangspunt, ook met de nieuwe website en kennisblog, blijft hetzelfde. ‘We willen vooral kennis delen, niet sec onze producten of diensten promoten’, benadrukt Buskens.

‘Klant of niet, dat maakt niet uit. We willen bedrijven die op zoek zijn naar informatie of die een vraag hebben, echt helpen.’ En dat sectorbreed in de afvalindustrie, zegt hij. ‘Of het nu om overheidsbeleid gaat, omgekeerd inzamelen, boordcomputers, tablets, recycling, 3D-printen of bioplastic.

Hans Buskens, PieterBas: ‘Drie jaar nadat we onze vorige website lanceerden, staat kennis delen nog steeds voorop. En dat verandert ook niet.’

Terugkerende bezoekers
De nieuwe opzet leidt bezoekers als een gids door het digitale boekwerk van gepubliceerde posts, trekt Buskens de vergelijking. ‘Bezoekers waren blij met de website ‘oude stijl’. Het kennisblog werd veel bezocht en gelezen’, zegt hij op basis van de cijfers. ‘Maandelijks registreerden we duizenden unieke bezoekers waarvan een groot deel regelmatig terugkomt. Gezien de nichemarkt waarin we opereren, is dat een fors aantal.’

Buskens is heel blij dat de website zoveel wordt bezocht. ‘Daarom willen we ook graag dat de website nog toegankelijker wordt, dat bezoekers nog sneller en makkelijker de informatie vinden die ze zoeken. Met de nieuwe website in magazine-vorm kan dat’, zegt hij.

Nog completer informeren
‘Tegelijkertijd willen we de informatie nog completer maken.’ vertelt Buskens. ‘Daarvoor willen we op de nieuwe site ook ‘vervolgvragen’ gaan beantwoorden die ontstaan na het lezen van onze blogposts. Zo willen we bijvoorbeeld bij een artikel over mobiel werken, vragen beantwoorden als: wat kan je mobiel allemaal doen, is het moeilijk in gebruik, is het veel werk om in gebruik te nemen, welke leveranciers zijn er, maar ook: wat kan er mis gaan en wat zijn de risico’s?’

Eerlijk en transparant antwoord geven, is daarbij het uitgangspunt, zegt Buskens. ‘We willen de Nederlandse afvalindustrie, de lezer, niet alleen informeren, maar ook daadwerkelijk verder helpen. Het beantwoorden van de vragen die een lezer kan hebben na het lezen van een blogpost, biedt  ons die mogelijkheid.’

Ook illustreren met video’s
Visser ATR PieterBas Automatisering YouTubeNa drie jaar volop bloggen introduceert PieterBas met de nieuwe website ook het vloggen. ‘Dit is het in korte filmpjes informeren over bepaalde trends of -technische- ontwikkelingen in de afvalindustrie, zoals onbemand wegen met een WeegApp op een boordcomputer of tablet .’

De video’s dienen een meerledig doel, zegt Buskens. ‘Omdat we ze als illustratie bij blogposts gaan gebruiken, worden onderwerpen nog duidelijker. Door die afstemming tussen tekst en beeld heeft een lezer alle informatie over een onderwerp handig bij elkaar. We maken daarmee een verdiepingsslag, zoals ik dat noem.

Juist door die handige combinatie van nieuws, aanvullende informatie én video kunnen we onze bezoekers nog beter helpen. Met name dat was de reden om een vervolgstap te zetten en de website aan te passen.’

1 comment

  1. Goed bezig Hans,

    Het sharen van kennis in een “open source cultuur” zal de migratie naar de circulaire economie zeker versnellen.
    Het vormen van kenniscoalities rond specifieke afval inzamelings vraagstukken op zich is, middels deze communicatie tool, al een groene stap voorwaarts.
    Groet
    Ron

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *