Wat heeft de chauffeur nodig om digitaal te rijden? Alle antwoorden op een rij

Digitaal rijden afvalindustrie afvalinzameling wat hefet de chauffeur nodig tablet boordocmputer app PieterBas Automatisering

Geen papier- en schrijfwerk meer voor de chauffeur. Het zijn twee van de voordelen voor bedrijven in de afvalindustrie die digitaal rijden. Alles is gedigitaliseerd: de documenten, zoals de rittenstaat en EBA (het elektronische geleidebiljet afval), en de communicatie met de chauffeur. Klanten zetten de handtekening op het scherm en de chauffeur kan op de locatie makkelijk een foto maken. Gedurende de dag worden al deze gegevens aan de order gekoppeld. Daardoor is de administratie van de chauffeur altijd up-to-date en hoeft hij zich geen zorgen te maken over verkeerd ingevulde formulieren of een zoekgeraakte opdrachtbon. Maar wat heeft de chauffeur nodig om digitaal te rijden en wat moeten bedrijven daar ook over weten? Het PieterBas-blog zet alle punten op een rij.

>> Foto boven Jan van der Putten van Gebr. van der Putten in Noordwijk handelt orders bij klanten met een tablet af. Lees ook het interview met hem op het PieterBas-blog over digitaal rijden: ‘automatisch geleidebiljet naar de wagen’.

Tablet

Orders onderweg digitaal afhandelen kan met een tablet of boordcomputer. Daar draaien speciale apps op die steeds in contact staan met het systeem op kantoor. Om in de afvalindustrie digitaal te rijden kunnen bedrijven een Android0 of IOS-tablet gebruiken. Een 10 inch-tablet met dataverbinding, GPS en een camera is bijvoorbeeld al voldoende.

Boordcomputer

Een boordcomputer is een robuust apparaat dat tegen een stootje en vuil kan. De chauffeur kan het apparaat gebruiken voor het uitvoeren van verschillende werkzaamheden tijdens het uitvoeren van een opdracht, zoals starten en gereed melden van een order. Er zijn twee type boordcomputers: die met een vaste plek in de cabine en een ‘mobiele versie’ die de chauffeur er uit kan halen om bijvoorbeeld een situatiefoto te maken op een locatie of om een handtekening te zetten. Een boordcomputer heeft dezelfde mogelijkheden als een tablet en kan ook worden gebruikt om er mee te bellen. Een belangrijk verschil is dat een boordcomputer ook data kan registreren, zoals het brandstofgebruik of de uren, inclusief salarisvoorloop. Dat gebeurt automatisch op basis van de voertuigbewegingen. De chauffeur hoeft zelf niets in te voeren. Door een koppeling met de software op kantoor, komen de gegevens direct op de goede plek in de financiële administratie. De salarisverwerking gaat daardoor een stuk sneller en makkelijker.

Speciale software

Om het mobiele apparaat te gebruiken, is speciale software nodig zodat de chauffeur kan zien wat hij moet doen en die tegelijkertijd registreert wat er gebeurt. De speciale software zorgt er ook voor dat de chauffeur met het mobiele apparaat kan communiceren met het transportmanagementsysteem op kantoor.

Internetverbinding

Om mobiel te werken is een internetverbinding nodig. Er kan op twee manieren verbinding worden gemaakt. Met een WiFi-netwerk op locatie. Daarvoor zijn dan wel de inloggegevens (netwerknaam en wachtwoord) nodig van de beheerder. Een andere mogelijkheid is een dataverbinding die wordt gemaakt door de sim-kaart in de smartphone. Daarvoor is een mobiel data-abonnement nodig van een internetprovider. Daarvoor volstaat al een abonnement van 1 GB per maand, er van uitgaand dat er niet heel veel audio en foto’s worden uitgewisseld.

Accessoires

Om een tablet te beschermen tegen vuil of vallen is een robuuste hoes nodig. Een cradle in de cabine is handig; het is een houder voor het mobiele apparaat dat onderweg tegelijkertijd wordt opgeladen. Accessoires moeten meestal apart worden gekocht. De houder wordt vaak standaard bij een boordcomputer meegeleverd.

Storing hard- of software

Omdat een chauffeur die mobiel werkt niet (meer) beschikt over papieren ritlijsten, opdrachtbonnen en geleidebiljetten, is hij voor zijn werk volledig afhankelijk van zijn mobiele apparaat en de internetverbinding. Wanneer hier iets fout mee gaat kan de chauffeur zijn werk niet (meer) uitvoeren. Bovendien zou data verloren kunnen gaan. Net als met alle apparatuur is er een risico dat het mobiele apparaat en/of de app er om welke reden dan ook er uit kan klappen. Om dit risico te verkleinen is het advies te kiezen voor A-klasse. Ook is het raadzaam om als reserve één of twee mobiele apparaten achter de hand te hebben. Gaat er dan één kapot, dan kan de chauffeur met de vervanging snel weer verder. Om te voorkomen dat er bij een storing data verloren gaat, is het belangrijk dat bedrijven zorgen voor een goede backup.

Internetverbinding valt weg

Als de verbinding onderweg wegvalt, krijgt de chauffeur (tijdelijk) geen nieuwe informatie binnen en kan er niets worden verstuurd naar de planning. Boordcomputers hebben ook offline-software waardoor data ook lokaal blijft bewaard als er geen internetverbinding is. Sommige apps die op een tablet draaien werken op dezelfde manier. De chauffeur kan daardoor vanuit een buffer verder werken. Hoewel er (tijdelijk) geen nieuwe opdrachten binnenkomen, kan hij  wel gewoon zijn werk blijven doen.

Foutieve bediening

Hoewel tablets en boordcomputers een logische en intuïtieve bediening hebben, kunnen er toch fouten worden gemaakt. Zeker wanneer de chauffeur weinig affiniteit heeft met digitaal rijden of niet altijd zorgvuldig werkt, kunnen er fouten in de registratie sluipen. Die moeten dan weer door de planning of administratie worden hersteld. Dat kost werk en daarmee tijd, en dat zou het efficiëntievoordeel van mobiel werken teniet kunnen doen.

Meer weten?

Wilt u weten hoe u met de standaard afvalsoftware van PieterBas ook digitaal kunt rijden? Neem dan contact op met Bart Punselie, telefoon: (024) 3585820 of e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Of volg PieterBas op TwitterLinkedIn of Facebook en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *