Van Dijk Containers ontvangt GAD-vrachtauto’s met EBA-geleidebiljetten

GAD-Van-Dijk-Containers-PieterBas-AutomatiseringEven kijken….. Na een korte blik op z’n scherm heeft Andries Pasterkamp van Van Dijk Containers het antwoord: ‘Ik zie het al, er staat een vooraanmelding klaar. Morgenochtend komt er weer een combinatie van de GAD met tapijtresten. Het enige dat we dan hoeven te doen, is met een druk op de knop de vracht te wegen.’

Na de pilots in de aanloopfase naar de invoering van de open standaard voor de elektronische begeleidingsbrief, was het bedrijf een van de eersten die er in de praktijk mee ging werken. De open standaard vervangt het papieren begeleidebiljet dat anders het vervoer van een afvalvracht begeleidt.

Set afspraken
De open standaard voor de EBA is een set van afspraken waarmee binnen de afval en recycling digitaal wordt gecommuniceerd. ‘Iedereen in de sector werkt daardoor op basis van dezelfde uitgangspunten met de digitale begeleidingsbrief’, zei Matthijs Punter van TNO eerder in een interview met het Pieter Bas-blog. ‘Gegevens kunnen daardoor niet alleen sneller digitaal worden uitgewisseld, ze zijn ook direct voor iedereen beschikbaar. Omdat er bovendien efficiënter kan worden gewerkt, wordt er tijd bespaard en onnodig extra werk voorkomen.’

GAD
De kracht van de EBA is dat verschillende partijen uit de afvalketen op basis van de open standaard met elkaar gegevens kunnen uitwisselen. Bij Van Dijk Containers, die werkt met de standaard afvalsoftware  van PieterBas, is de Gewestelijke Afvalstoffen Dienst (GAD) uit Bussum de eerste ‘EBA-klant’. De GAD vervoert haar afvalstoffen begeleidt door de elektronische begeleidingsbrieven van Logistiek Zonder Papier (LZP). Van Dijk is sterk in de inzameling en verwerking van tapijtresten. De GAD is een samenwerkingsverband van negen gemeente in de Gooi- en Vechtstreek. Gemiddeld elke twee weken rijdt er een combinatie van de GAD richting Van Dijk in Genemuiden. Dat zijn tapijtresten van vier milieustraten van de GAD.

Voordelen
Sectormanager grondstoffen en verwerking Henk Nagel van de GAD zag van het begin af aan het voordeel van de digitale begeleidingsbrief. ‘Het is makkelijker, begeleidingsbiljetten hoeven niet meer te worden geprint. Dat scheelt niet alleen archivering, maar er is ook minder papier nodig. Dat is om meerdere redenen goed voor het milieu: er zijn minder bomen nodig en de CO2-uitstoot neemt af. Het is een administratieve lastenververlichting, vindt Nagel.

Direct wegen
Als pre noemt hij verder dat het het systeem ook totaaloverzichten genereert. ‘Daardoor kunnen wij snel kunnen zien hoeveel vrachten er naar Van Dijk zijn gereden en wat de bijbehorende gewichten zijn. Verder is het voor chauffeur ook makkelijker. Hij heeft geen formulieren meer nodig en hoeft ook geen begeleidingsbiljet in te vullen als er een order tussendoor komt. Daardoor neemt de foutkans af. Met de EBA gaat het ook nog eens sneller. Op de weegbrug is bekend welke lading er aan komt. Daarom hoeft de chauffeur z’n cabine niet meer uit, hij kan direct wegen en lossen. Makkelijker kan het niet.’

Hoe werkt het?
Als er op de milieustraten een volle container is, wordt er bij de GAD centraal een order aangemaakt. Bij Van Dijk komt er dan automatisch een EBA-vooraanmelding in het PieterBas-systeem, legt Andries Pasterkamp uit. ‘Wij zien deze vooraanmeldingen van de GAD terug in de weegclient van PieterBas met daarbij vermeldt de locatie waar de vrachtwagen vandaan komt, het kenteken en de afvalstroom. Als de vrachtwagen op de weegbrug staat, hoeft er alleen nog maar op de knop ‘wegen’ te worden gedrukt. Alle gegevens van de weging, zoals als afvalstroomnummer, klant en type afval, hebben we immers al via de EBA-vooraanmelding van de GAD gekregen. Wegen gaat zo veel sneller dan vroeger, toen we alle gegevens nog van het papieren geleidebiljet moesten overnemen. Na de weging krijgen alle betrokken partijen direct een e-mail met de weeggegevens. In dit geval krijgt de GAD de gegevens via LZP. Zo voldoen we met de EBA ook automatisch aan de informatie- en bewaarplicht.’

Eerste klant met EBA
De GAD is de eerste externe klant van Van Dijk Containers die met de EBA rijdt. ‘De afgelopen maanden hebben we met PieterBas en LZP samengewerkt om het gebruik van de EBA in de praktijk te finetunen’, zegt Pasterkamp. ‘Dat is echt in heel nauwe samenwerking met GAD en natuurlijk PieterBas en LZP gegaan. Samenwerken tussen alle schakels uit de afvalketen. Daar draait het bij de EBA om. Openheid en transparantie, dat is de bedoeling zodat iedereen met elkaars systeem kan rijden. En dat het werkt, dat bewijzen wij samen met de GAD.’

Wilt u meer weten over de digitale begeleidingsbrief of de EBA? Bart Punselie kan u daarover informeren. Hij is bereikbaar op telefoon: (024) 3585820 en e-mail: bpunselie@pieterbas.nl of volg Bart op Twitter: @BartPunselie.

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Volg PieterBas dan op TwitterLinkedIn of Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *