Tablet keuze van Visser ATR

De schermgrootte waardoor de digitale begeleidingsbrief goed is te lezen. Om die reden koos Visser ATR voor de Galaxy Tab van Samsung. Een smartphone was ook een optie. ‘Dat is makkelijker, praktischer en past in de broekzak’, aldus Jaap Jilderts van het bedrijf.

‘In de cabine van een vrachtwagen is de afstand tot het scherm groot; daarom was leesbaarheid belangrijk. Bovendien bevat de digitale begeleidingsbrief veel informatie en dat ziet er op een groter scherm van een tablet overzichtelijker uit.’

Digitale begeleidingsbrief
Visser is een van de twee bedrijven die als ‘pilot’ de nieuwe digitale begeleidingsbrief van PieterBas Automatisering heeft getest in de praktijk. ‘In die periode werd duidelijk dat er twee mogelijkheden waren om de informatie van het begeleidingsbiljet te versturen. Per SMS, via een mobieltje, of per mail. Wij hebben voor dat laatste gekozen omdat de informatie in een kort SMS-je voor ons niet overzichtelijk genoeg was.’

Vier chauffeurs hebben gedurende twee tot drie maanden een tablet en een smartphone in de praktijk uitgeprobeerd. ‘Gaandeweg die periode hebben we die apparaten geëvalueerd’, vertelt Jilderts. ‘Wat werkt beter, is de vraag die we tussentijds een paar keer hebben gesteld. Steeds ging de voorkeur uit naar de tablet vanwege de schermgrootte. De digitale begeleidingsbrief bevat veel informatie, die wordt op een groter scherm beter weergegeven. We willen in de toekomst bovendien ook gaan werken met apps, bijvoorbeeld om te navigeren. Ook dat is beter op een grotere display te zien.’

Keuze Apple Android
Sinds een paar weken wordt op 12 vrachtwagens van Visser de Galaxy Tab gebruikt om de digitale begeleidingsbrief binnen te halen. De keuze viel uiteindelijk op Samsung omdat die tablet goedkoper is dan de iPad van Apple, vertelt Jilderts. ‘Maar er was nog een reden. De accessoires van Apple zijn doorgaans wat duurder en daar heb je er toch een aantal van nodig om de tablet in de vrachtwagen te kunnen gebruiken. Het besturingssysteem, Android van de Samsung versus iOS van Apple, speelde bij de keuze geen rol. Het belangrijkste is dat er mail op kan worden gelezen en dat kan bij allebei. Een boordcomputer had ook gekund. Maar dat is vanwege de hogere kosten nooit een serieuze optie geweest.’

Combinatie digitaal print
Nog niet alle 12 tablets worden als stand alone gebruikt, dat wil zeggen alleen een digitale begeleidingsbrief en geen papieren biljet. ‘We voeren de digitale begeleidingsbrief gefaseerd in’, zegt Jilderts. ‘De eerste groep chauffeurs rijdt nu helemaal digitaal met alleen de tablet. De andere groep combineert de digitale en de papieren versie. Dit laatste doen we om nog een extra controlemogelijkheid te hebben.’ Invoering van de digitale begeleidingsbrief is een grote verandering. Dat moet je niet te snel, te overhaast, willen doen. Bedrijven moeten dat niet onderschatten’, geeft hij ze mee. ‘Daarom voeren wij de digitale begeleidingsbrief ook stapje voor stapje in. Dan heeft iedereen, zowel op kantoor als de chauffeurs voldoende tijd om er in de praktijk mee te leren werken.’

Meer weten?
Wilt u meer weten over de digitale begeleidingsbrief neem dan contact op met Bart Punselie. Hij kan u daar alles over vertellen. Bart is bereikbaar op (024) 3585820 of per e-mail bereikbaar per email op bpunselie@pieterbas.nl.

Of volg PieterBas op Twitter, LinkedIn of Facebook en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *