Spoedorders afhandelen is met tablet-boordcomputer fluitje van een cent

Afzetcontainer spoedorder tablet-boordcomputer digitaal rijden mobiel werken onbemand wegen WeefApp PieterBas Automatisering

Chauffeurs die een begeleidebiljet verkeerd invullen als er een spoedklus op hun route tussendoor komt. Bedrijven die met het papieren geleidebiljet werken, riskeren daarmee bij controle onderweg een torenhoge boete. Bedrijven die met de tablet-boordcomputer van PieterBas orders onderweg mobiel afhandelen hebben zo’n haastklus zonder onnodige papierwerk snel geregeld. ‘De planner stuurt het juiste elektronische begeleidebiljet afval, de EBA, direct naar de tablet van de chauffeur’, zegt verkoopadviseur Frank Dusée. ‘Behalve dat dat snel en makkelijk gaat, kunnen bedrijven hun service aan de klant vergroten. Voor hen is dat een belangrijke reden om voor de tablet-boordcomputer te kiezen.’

Wilt u weten waarom u met de EBA is papierloos kunt rijden, sneller kan wegen en kosten kan besparen? Lees dan de post op het PieterBas-blog.

Spoedorder met papieren geleidebiljet vergt creatief denken

Bij de inzamelaar van bedrijfsafval in het midden van het land is het een werkdag als geen ander. Chauffeur Chris is en route om een lege afzetcontainer bij klanten te plaatsen en een volle afzetcontainer met puin af te voeren. Op de planning komt ondertussen een spoedorder binnen voor de wissel van een volle bak bouw- en sloopafval. Daarmee staat de planning voor een uitdaging. Het adres van de haastklus is net om de hoek waar Chris de bak met puin gaat wisselen. Alleen heeft hij en geen lege bak bij zich en niet het juiste geleidebiljet om de volle afzetcontainer van de spoedorder af te voeren. De planner vindt de oplossing door Chris eerst bij een collega de volle bak met puin te laten storten. Hij heeft dan weer een lege bak. Alleen de juiste geleidebiljetten ontbreken dan wel: die voor het storten van de volle bak met puin bij de collega en die voor de afvoer van de afzetcontainer met bouw- en sloopafval van de spoedorder. In de praktijk ondervangen bedrijven dat door een chauffeur zelf een leeg geleidebiljet te laten invullen. ‘Omdat er daarbij een foutkans is, riskeren ze bij controle onderweg torenhoge boetes’, noemt Dusée als nadeel daarvan.

Met tablet-boordcomputer en EBA is haastklus fluitje van een cent

Bedrijven die orders onderweg mobiel afhandelen met een tablet, hebben spoedorders binnen no time geregeld, weet hij. ‘Als een order wijzigt of er komt een spoedklus tussendoor, stuurt de planner gelijk het juiste elektronische begeleidebiljet afval naar de wagen. Met als grote winstpunt. Dat bedrijven niet alleen direct kunnen reageren op een klantvraag. Ze kunnen ook nog eens een betere en snellere service verlenen. Omdat de chauffeur het geleidebiljet niet zelf hoeft in te vullen scheelt dat tijd en is de foutkans aanzienlijk kleiner. Het biljet gaat digitaal compleet en correct ingevuld naar de tablet van de chauffeur. Daardoor is er bij controle onderweg geen risico op hoge boetes.’ Hij noemt desgevraagd nog een ander belangrijk voordeel. ‘Door de integratie van tablet-boordcomputer en planning is de orderadministratie direct en correct bijgewerkt. In PieterBas zit dan de juiste EBA bij de juiste order. Behalve dat dat werk scheelt en daarmee tijd, kan er ook altijd correct worden gefactureerd. Met als voordeel: geen discussies over prijzen en correcties.’

Meer weten?

Wilt u meer weten over tablet-boordcomputer, de EBA en de mogelijkheden die de PieterBas-software biedt? Kijk dan in het dossier ‘Mobiel werken’. U kunt ook contact opnemen met Bart Punselie: telefoon: (024) 3585820 of e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Of volg PieterBas op TwitterLinkedIn of Facebook en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *