Social media tips 1: ‘werken aan je netwerk’

Twitter, LinkedIn en Facebook. Het zijn de meest bekende sociale mediaplatforms. Behalve dat ze privé worden gebruikt om contacten te onderhouden, ontdekken steeds meer bedrijven de zakelijke voordelen van sociale media. Omzet vergroten, promotie en het uitbreiden van het netwerk zijn daarbij vaak belangrijke doelstellingen. In het kielzog van dat zakelijke gebruik, delen steeds meer mensen leuke weetjes over hun werk of de branche waarin ze actief zijn.

Maar om kennis te kunnen delen moet je eerst een netwerk opbouwen, hoe doe je dat? In de serie over sociale media tips, deel 1: ‘werken aan je netwerk’.

<< klik op de cartoon om te vergroten

Voordelen sociale netwerken
Het voordeel van sociale netwerken is dat nieuws en informatie zich razendsnel verspreiden. Als 10 procent van de leden in een netwerk met 100 leden (bijvoorbeeld op Twitter en LinkedIn) een bericht verspreiden, is het bereik van de boodschap al 10 keer zo groot. Volgers, contacten en vrienden delen kennis en ontpoppen zich daarbij tot ware ambassadeurs zonder dat de afzender van een bericht daar relatief grote inspanningen voor hoeft te doen.

Zij doen dat echter alleen maar als de informatie het waard is om binnen hun netwerk onder de aandacht te brengen. Het moet gaan om leuke weetjes, Tweets die ook anderen aanspreken of om interessante informatie uit de markt of branche waarin een bedrijf of werknemer actief is. Interactie is een basisprincipe van kennis delen. Het sec zenden, alleen maar berichten over een bedrijf of product, kan als spam worden gezien waardoor volgers dreigen af te haken. Daarmee is content die voor virtuele contacten interessant is een belangrijke voorwaarde om een netwerk op te bouwen en de leden daarin ook geïnteresseerd te houden.

Opbouwen netwerk
Iedereen die een sociaal netwerk opbouwt, moet ooit ergens beginnen. Een standaardadvies is om eerst te zoeken op bedrijven en personen waarmee in real live (irl) ook al contact is. Blijken die niet of moeilijk te vinden, vraag er dan even naar; per mail of persoonlijk. Is direct een leuke reden om af te spreken elkaar te volgen en interessante informatie met elkaar te delen.

Een vervolgstap kan zijn om binnen de netwerken van die eerste contacten op zoek te gaan naar nieuwe, andere interessante accounts om via Twitter te volgen, vrienden op Facebook te vinden of te connecties aan te gaan met zakelijke relaties via LinkedIn.

Als die basis is gelegd, zijn er legio mogelijkheden om het virtuele netwerk verder op te bouwen:

  1. Zoek gericht via Twitter, dat kan door op #Ontdekken te klikken bovenin en daarna links op Vrienden vinden
  2. Ook Twitter geeft zelfs tips onder Wie te volgen
  3. In de Twittergids kan er per regio en interessegebied naar Twitteraars worden gezocht, er is ook een zakelijke pagina
  4. Verstuur uitnodigingen vanaf LinkedIn om een connectie met iemand aan te gaan, een persoonlijk berichtje spreekt dan altijd meer aan dan de standaardtekst die LinkedIn als suggesties geeft
  5. Ook op LinkedIn zijn Twitteraccounts van connecties te vinden
  6. Een bericht op Facebook wordt vaak gedeeld, probeer het spoor van een post te vinden om na te gaan of er interessante bedrijven of personen bij zijn
  7. Steeds meer bedrijven hebben een Facebook-pagina met interessante branche- en marktinformatie, word vriend om leuk nieuws te kunnen delen
  8. Neem online netwerken op in de digitale handtekening onder je e-mail
  9. Kijk op de website van bedrijven en personen waar al persoonlijke contacten mee zijn of ze een koppeling naar sociale media hebben
  10. Creeër sociale kruisbestuiving door in een tweet of bericht #fb of #in te gebruiken. Een tweet of bericht wordt dan direct naar LinkedIn of Facebook doorgeplaatst. Doe dat niet automatisch, dan wordt het het te veel van het goede

Contacten onderhouden
Het opbouwen van een netwerk is één, het onderhouden van die virtuele contacten is een tweede. Veel mensen gaan in eerste instantie actief met sociale media aan de slag waarna hun enthousiasme een stille dood sterft. Houd vol en blijf actief, is het credo. Een netwerk van ambassadeurs is er niet van vandaag op morgen. Dat kost tijd.

Denk er ook aan dat het delen van leuke weetjes, kennis en interessante informatie daarvoor onvoldoende is. Net zo belangrijk is de interactie, het gesprek met anderen aangaan. Schroom niet om bijvoorbeeld een vraag aan iemand te stellen of te reageren op een oproep. Zo zijn via sociale media al veel veel leuke contacten met totaal onbekenden gelegd.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *