Sociale media steeds belangrijker in inkoopproces

Het gros van toeleverende de bedrijven staat er niet bij stil, maar steeds vaker worden inkoopbeslissingen mede genomen op basis van online-onderzoek. Ook sociale media worden bij die digitale desk research ingezet.

Nu is is het gebruik van sociale media door inkopers nog beperkt, weet John Weinstock van de NEVI. Maar een groot deel van hen verwacht wel dat die rol in de toekomst toeneemt, blijkt uit een onderzoek van inkoophoogleraar Frank Rozemeijer. Inkopers gebruiken sociale media vooral om informatie te verzamelen over leveranciers, leren de resultaten.

Marktonderzoek doen
Een marktverkenning om leveranciers te vinden en een analyse van hun aanbod. Dat zijn de twee belangrijkste redenen waarvoor inkopers van technische producten en diensten Internet inzetten. Ondanks de mogelijkheden die dat biedt, wordt sociale media door inkopers echter nog relatief weinig ingezet, zegt John Weinstock van de NEVI, het netwerk voor inkopers.

Inkopers kennen de mogelijkheden nog onvoldoende, is daarvoor zijn verklaring. Hij spreekt van een zoektocht. ‘Er zijn nog geen formats of gestandaardiseerde werkwijzen die inkopers als kader of leidraad kunnen gebruiken. De mogelijkheden zijn breed en divers, het is nog een ontdekkingsreis.’

Toch gaat daar verandering in komen, blijkt uit een onderzoek van prof. Rozemeijer van de universiteit van Maastricht. Een groot deel (77 procent) van de respondenten verwacht dat ze in de toekomst significant meer gebruik gaan maken van sociale netwerken. Daarbij ziet 57 procent van de inkopers het gebruik van sociale media als een manier om de inkoopprestaties te verbeteren.

Onderzoek
Uit het onderzoek van prof. Rozemeijer blijkt ook dat inkopers sociale media gebruiken om informatie te verzamelen over leveranciers en om contact te leggen met collega’s en experts. Inkopers zien de verschillende sociale media-platforms als kanaal om kennis te delen, bijvoorbeeld best practices, leassons learned of wetenswaardige nieuwsfeiten.

Het delen van specifieke informatie (over branche, taken en bedrijven) komt minder vaak voor. Dit is opmerkelijk omdat verwacht mag worden dat juist dit soort informatie meer waarde aan het netwerk toevoegt.

Inkoop verandert door sociale media
Door de toenemende rol van internet en sociale media zal het inkooplandschap in de toekomst drastisch veranderen, voorspelt Weinstock. ‘Het marktonderzoek, de verkenning om leveranciers te vinden, gaat veranderen. Inkopers kunnen veel meer van achter hun bureau doen. Bij delen van het inkoopproces kunnen bijvoorbeeld social media-platforms worden gebruikt die per productgroep een overzicht van leveranciers en/of hun productgroepen bieden. Dat is totaal nieuw.’

Hij vindt dat een enorme vooruitgang. ‘Omdat het daardoor voor inkopers veel duidelijker wordt wat leveranciers te bieden hebben. Het aanbod wordt transparanter waardoor niet alleen de selectie makkelijker wordt, maar stappen in het inkoopproces ook anders worden ingevuld. Dat komt de efficiëntie van de inkoop op termijn ten goede.’

Daarbij gaat sourcing volgens hem wel verder. ‘Alle online bronnen die van belang zijn voor sourcing van bedrijven horen daarbij. Dus niet alleen het voor de hand liggende Twitter of LinkedIn, maar ook  informatie- en comunicatieplatforms, online catalogi, databases, slide share presentations, tagging, e-tendering en marktplaatsen of kennisbronnen voor info en opinievorming.’

Webcare
Sociale media kunnen nog een ander doel dienen dan alleen sourcing, legt Weinstock uit. ‘Sociale media geven ook informatie over klantervaringen, sommige websites zijn daarin zelfs gespecialiseerd. De terugkoppeling van eindgebruikers heeft een enorme impact op het inkoopbeleid en het actieplan’, stelt hij. ‘

Grote concerns hebben afdelingen die alle social media volgen en snel op klachten reageren. Vaak zie je in de praktijk ook dat ze wijzigingen doorvoeren, bijvoorbeeld in specificaties of functionaliteiten waardoor producten nog  meer op de klantenwensen afgestemd kunnen worden. Met name voor bedrijven in het technische B2B zit daarin een belangrijke meerwaarde van sociale media.’

Het onderzoek van  prof. dr. Frank Rozemeijer naar het gebruik van social media door inkopers vond plaats onder leden van de NEVI, een netwerk voor inkoop en supply management. Aan het onderzoek namen 141 inkopers deel, daarvan komt 80 procent uit Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *