Snel en makkelijk digitaal afzetcontainers plannen (1)

Snel en efficiënt orders voor een nieuwe container of een containerwissel inplannen die daarna ook nog een makkelijk gewijzigd kunnen worden. Dat kan via een online portal dat is gekoppeld aan het planningssysteem dat onderdeel uitmaakt van de afvalsoftware van Pieter Bas Automatisering. Daarmee kan daarna net zo makkelijk de digitale orderbon worden gemaakt waarin de chauffeur op de wagen zelf de order selecteert die hij gaat uitvoeren.

In deel 1 van de serie over afzetcontainers nieuwe stijl: digitaal orders aanmelden, digitaal plannen en digitaal met de chauffeur communiceren.

Lees ook:
Deel 2: digitaal met de chauffeur communiceren
Deel 3: het digitale begeleidingsbiljet
Deel 4: automatisch digitaal wegen
Deel 5: digitaal factureren

Digitaal orders aanmelden
Is goed, doe ik! Terwijl planner Kees de order op een papiertje krabbelt, legt hij de telefoon neer. Er belde net een vaste klant voor een containerwissel, zegt hij. ‘Alle orders voer ik handmatig in het systeem in’, zegt Kees terwijl hij met een stapel opdrachten aan de slag gaat. Al dat handwerk hoeft niet meer. Tegenwoordig kunnen klanten die een opdracht hebben voor een nieuwe afzetcontainer of een containerwissel die order plaatsen via een online portal dat is gekoppeld aan het planningssysteem. Daarbij wordt de standplaats (het adres) ingevoerd en het containertype. Dit laatste is belangrijk bij een containerwissel. Zo kan worden aangegeven of het om een container van 3, 6 of 9 kuub gaat. Als een klant meerdere orders heeft, worden er op dezelfde manier apart meerdere opdrachten online aangemeld. Met een klantnummer en wachtwoord kunnen klanten op elk moment hun ingevoerde orders online volgen.

Digitaal plannen
‘Ben je nu nog niet klaar?’ Planner Kees kijkt als reactie op een opmerking van een collega kort van z’n werk en gaat dan snel verder om alle binnen gekomen opdracht in te plannen. Hij is al uren in de weer om alle orders voor de verschillende chauffeurs voor de volgende dag in te plannen op de juiste auto’s. Bij die werkzaamheden hoort ook het printen van alle formulieren, zoals het geleidebiljet. Dat kost niet alleen veel tijd, maar als op het laatste moment nog een wijziging moet doorvoeren, moet feitelijk al het werk opnieuw worden gedaan. Hoe anders is dat als het plannen digitaal gebeurt. Nu alle opdrachten in het systeem staan, kan de planner de orders razendsnel per vrachtwagen inplannen. Het systeem heeft ingebouwde controles, er wordt automatisch een signaal afgegeven als de ingevoerde gegevens afwijken of als er foutieve informatie wordt ingevoerd. Met optimalisatie-software kunnen orders optimaal over de auto’s worden verdeeld. Op basis van de totale lijst met opdrachten en het beschikbare wagenpark optimaliseren deze pakketten de dagelijkse ritten van de auto’s. De leveranciers van deze software claimen 10 tot 15 procent op kilometers en uren te kunnen besparen.

Wilt u meer weten over digitale afvaldocumenten? Neem dan contact op met Bart Punselie. Hij kan u er alles over vertellen. Bart is bereikbaar op telefoonnummer (024) 3585820 of per email bpunselie@pieterbas.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *