PieterBas lanceert kennisblog voor de afvalbranche

‘Delen is vermenigvuldigen.’ Dat is de basis van de berichtgeving op het kennisblog van PieterBas Automatisering dat deze maand online ging. ‘We willen onze kennis van de afvalindustrie die we in de afgelopen 25 jaar hebben opgebouwd delen, klanten echt inhoudelijk antwoord geven op al hun vragen”, vertelt commercieel directeur Hans Buskens. ‘Hen helpen, staat daarbij voorop. Niet het sec promoten van onze producten en diensten.’

Hans-Buskens-PieterBas-Automatisering-sponsor-NVRD-jaarcongresHet constant vertellen dat je als bedrijf de beste bent, is volgens Buskens inmiddels een gepasseerd station. ‘Onder invloed van internet en sociale media zijn mensen kritischer geworden in het selecteren en lezen van informatie. Wij spelen daar met het blog op in door een breed palet aan onderwerpen te bieden over de Nederlandse afvalmarkt, waaruit de lezer op elk moment zelf een keuze kan maken.’

Kennis delen
Volgens Buskens is dit noodzakelijk om in contact te blijven met de markt. ‘De klant laat zich niet voor de gek houden, is slimmer en mondiger geworden’, stelt hij. ‘Een vraag over slim met de wagen communiceren, kunnen we niet langer beantwoorden met de opmerking: koop onze software maar en we leggen het wel uit. Nee, zegt hij. ‘De klant wil van haver tot gort alles weten over de mogelijkheden. Van software, communicatiemiddelen, zoals de boordcomputer of tablet, tot de eisen die de wetgever stelt. Met al die informatie kunnen we ze bedienen.’

En dat gaat volgens Buskens niet alleen over PieterBas. ‘Maar over een totaalpakket aan interessante informatie die met een specifieke vraag te maken heeft, zoals wet- en regelgeving, marktontwikkelingen, internet, sociale media, andere aanbieders en aangevuld met onze jarenlange best practice ervaring.’

Kennisblog
Leeswijzer digitale begeleidingsbrief EBA PieterBas AutomatiseringBuskens omschrijft het nieuwe blog als een online kennisplatform. ‘Er staan uiteenlopende onderwerpen uit de afvalbranche op waarvan we gedegen know how in huis hebben. PieterBas Automatisering heeft die brede kennisbasis opgebouwd door 25 jaar lang alle vormen afvalprocessen volledig te automatiseren.’

Door die jarenlange ervaring weten we tot in de finesses wat er speelt op de afvalmarkt, zegt hij. ‘Wat bijvoorbeeld de belangrijkste ontwikkelingen zijn met betrekking tot wet- en regelgeving, recycling, afval- en transportstromen, digitaal factureren of de open standaard STOSAG. Die kennis reikt zo ver dat zelfs gerenommeerde instanties als de LMA om die reden een beroep op ons doen.’

Dat de softwarespecialist met de verworven kennis een uitgebreide scala aan thema’s beslaat, blijkt uit de grote verscheidenheid aan onderwerpen die op het blog aan de orde komen. ‘Voor de lezer zijn die overzichtelijk gerangschikt in dossiers’, legt Buskens uit. Hij noemt als voorbeelden onder meer de STOSAG, de digitale begeleidingsbrief en mobiel werken. ‘Juist vanwege dit brede palet kunnen wij ons als PieterBas Automatisering nog meer als kennisbedrijf profileren.’

Nieuwe en oude media
‘Het nieuwe kennisblog is niet het enige platform dat we gebruiken om onze kennis te delen, zegt Buskens. ‘We zetten daarnaast een scala aan communicatiemiddelen in, zowel online als offline. Denk daarbij aan de website, e-mail, sociale media, maar ook advertenties, direct mail en natuurlijk de graag gelezen ouderwets gedrukte nieuwsbrief.’

Elk medium gebruiken we als een soort miniblog, dat steeds een eigen interessant stukje informatie biedt, zegt Buskens. ‘De lezer kan uit dat aanbod zelf een keuze maken of het nu online is of offline, in print. Bovendien leidt de informatie in elk medium steeds weer naar het kennisblog waar lezers afhankelijk van hun interesse terecht kunnen voor uitgebreide achtergrondinformatie.’

Nieuwsbrief
In de totale mix aan communicatiemiddelen blijft de geprinte nieuwsbrief een belangrijke rol spelen, vertelt Buskens. Hij denkt er niet aan met de gedrukte versie van de nieuwsbrief te stoppen nu het kennisblog online is. ‘De nieuwsbrief voorziet in een duidelijk behoefte. Behalve dat de artikelen informatief zijn, willen nog steeds veel lezers graag een echt blad in handen hebben. Kunnen ze de verhalen meenemen en overal lezen.’

De integratie tussen de nieuwsbrief en het blog is natuurlijk een grote uitdaging, zegt hij. ‘We gaan dat doen met QR-codes. Elk artikel in de nieuwsbrief krijgt een eigen QR-code die verwijst naar een dossier op het kennisblog of een specifieke post die inhoudelijk een aanvulling is op het betreffende artikel uit de nieuwsbrief.’

Interessante info
Buskens is overtuigd van de meerwaarde die een gerichte combinatie van online en offline media kan bieden. ‘Juist omdat we de kritische lezers hiermee op hun wenken bedienen. Ze kunnen op elk moment een keuze maken uit een grote verscheidenheid aan media en onderwerpen. En we moeten ook wel’, voegt hij daar aan toe.

We merken in de praktijk dat mensen afhaken als je de communicatie alleen richt op op bedrijfspromotie productinformatie. Lezers willen dat niet meer. Eenrichtingsverkeer, alleen maar zenden en verkondigen dat je als bedrijf de beste bent, werkt niet meer. Lezers ervaren dat als spam en gaan gewoon weg.’

Dat ligt volgens hem anders als lezers via meerdere media een grote variatie aan interessante informatie aangeboden krijgen. ‘Diversiteit is daarbij het sleutelwoord, zowel in doelgroepen als in onderwerpen die niet alleen zakelijk, maar ook ‘fun’ moeten zijn. Het succes van de communicatie zit in de juiste mix van al die elementen.’

Voorop lopen
PieterBas Automatisering is trendsettend met de deze geïntegreerde vorm van communicatie. ‘In een toch wat behoudende markt lopen we weer voor de troepen uit. Dat is niet nieuw, dat doen we al 25 jaar. Maar spannend is het natuurlijk wel.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *