PieterBas-case opnieuw in boek ‘Online marketing in de bouw’

Online marketing in de bouw PieterBas Automatisering

Lezers niet ‘lastig vallen’ met de producten of diensten van PieterBas Automatisering, maar ze informeren over de voor hen relevant onderwerpen en ontwikkelingen in de afvalindustrie. Dat is van het begin af aan een van de belangrijke pijlers geweest onder de marketingkoers van het in standaard afvalsoftware gespecialiseerde bedrijf. Deze zogeheten inbound marketing was direct vanaf de start – inmiddels zeven jaar geleden – voor de branche heel vernieuwend. Mede om die reden besloten Inge Sijpkens en Sascha Murks in 2014 de PieterBas-case op te nemen in ‘Online marketing in de bouw’. Het boek is inmiddels toe aan een tweede druk. Ook in deze herdruk is PieterBas weer als toonaangevend voorbeeld opgenomen. 

PieterBas-case voorbeeld van strategisch denken

Een paar keer per week post publiceren op het PieterBas-blog, maandelijkse digitale nieuwsbrieven en whitepapers. Op verschillende manieren informeert PieterBas lezers over nieuwe ontwikkelingen in de afvalindustrie, vragen die spelen in de sector, het laatste nieuws en leuke wetenswaardigheden. En altijd is het uitgangspunt: mensen niet lastig vallen met informatie waar ze niet op zitten te wachten, maar waarde toevoegen, van betekenis zijn. Zo verwoorden de auteurs het in hun boek. De vragen en interesses van klanten en andere relaties centraal stellen en ze daarin verder helpen. Daar gaat het in essentie om, wordt duidelijk. Behalve online gebeurt dat inmiddels ook met boeken. Vorig jaar verschenen ‘Privacy in de afvalindustrie’, geschreven door privacy-advocaat Monique Hennekens en ‘Digitalisering in de afvalindustrie’ van B2Bjournalist en techblogger Marguerite Tachet. Behalve dat zijn ook vidieo’s steeds belangrijker geworden. Interviews met klanten worden bijvoorbeeld niet alleen als blog uitgewerkt, maar ook als vlog. Soms leent een onderwerp zich veel beter voor het maken van een video, zoals digitaal rijden met een tablet. Die gerichte combinatie van alle  communicatie verklaart volgens Sijpkens en Murks ook waarom de PieterBas-case dit keer opnieuw in het boek is opgenomen. ‘PieterBas heeft een autoriteitspositie weten te bemachtigen door goed na te denken over de strategie – de vragen van klanten staan altijd centraal – en de juiste inzet van online middelen’, aldus hun toelichting.

Stappenplan en praktijkvoorbeelden

Online marketing in de bouw biedt bedrijven een concreet stappenplan met 43 praktische voorbeelden. We hebben dit boek geschreven omdat online marketing voor veel bedrijven nog moeilijk is, zegt Sascha Murk. ‘Ze maken een account aan op de verschillende sociale media en starten met het plaatsen van berichten.’ Bedrijven nemen daarbij volgens haar lang niet altijd de tijd om na te denken over hoe ze zich online willen presenteren en wie ze willen bereiken. ‘Het gevolg is dat ze veel tijd, geld en energie steken in activiteiten die weinig opleveren’, aldus de auteur. Dit boek helpt bedrijven om dat te voorkomen, vult co-auteur Inge Sijpkens haar aan. Het legt volgens haar de juiste basis om vooraf goed na te denken over wie en wat bedrijven willen bereiken en met welke boodschap. ‘Het boek beschrijft daarvoor stap-voor-stap hoe een bedrijf zich online helder kan profileren, naamsbekendheid opbouwt en mond-tot-mondreclame stimuleert die zo belangrijk is voor je bedrijf. Zodat potentiële klanten en medewerkers weten waarom ze jou moeten kiezen en niet een ander.’

Meer weten?

Kijk dan op de website Online marketing in de bouw. Daar staat een deel van het boek ter inzage. Ook kunt u het boek daar bestellen. Het PieterBas-blog besteedt regelmatig aandacht aan voor de afvalindustrie interessante onderwerpen. Wilt u op de hoogte blijven. Volg PieterBas dan op TwitterLinkedIn of Facebook.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *