Ook BAM Wegen werkt met digitale begeleidingsbrief

Ook BAM Wegen gaat met de digitale begeleidingsbrief werken, blijkt uit het recent online gepubliceerde TunderNews van onze collega Thunderbuild. De digitale begeleidingsbrief wordt ingevoerd na een succesvolle pilot met het transport van freesasfalt. BAM Wegen gaat het elektronische geleidebiljet landelijk invoeren. BAM Wegen Regio Noordwest en het project A4 bij Leiderdorp zijn als eerste volledig overgegaan. Bij de BAM Asfaltcentrales in Amsterdam (ACB) en de Haagse Asfaltcentrale (HAC) wordt inmiddels via de digitale begeleidingsbrief freesmateriaal ingenomen.

Voordelen digitale begeleidingsbrief
BAM Wegen wil met de overstap op de digitale begeleidingsbrief vooral de administratieve lasten verminderen. Door de digitale begeleidingsbrief kan het tijdrovende handmatig verwerken van de papieren geleidebiljetten achterwege blijven waardoor de handling aanzienlijk afneemt. BAM Wegen bespaart hierdoor tijd én geld.

Het verdwijnen van een hoop papierwerk is een van de belangrijkste voordelen van de digitale begeleidingsbrief, blijkt ook uit publicaties op het blog van Pieter Bas Automatisering. Kostbare tijd die bedrijven bijvoorbeeld kunnen gebruiken om het serviceniveau aan hun klanten te verhogen, bijvoorbeeld door ze direct na de weging ook de weeggevens digitaal ter beschikking te stellen.

Kostenbesparing
Digitalisering van het papieren geleidebiljet levert ook een aanzienlijke kostenbesparing op. Niet alleen omdat door de afnemende handling efficiënter kan worden gewerkt, maar ook omdat er simpelweg minder papier wordt gebruikt. Bij de Baetsen Groep die zowel het papieren geleidbiljet, de weegbon als de facturen gaat digitaliseren scheelt dat per dag zo’n slordige 700 formulieren.

Dat is 100 dozen per maand, blijkt uit een interview op het blog van Pieter Bas. Daarmee wil het bedrijf bijdragen aan een duurzame samenleving, stellen Tom Bazelmans en Jack Sillekens van Baetsen. ‘Met de digitalisering van de papierstromen willen we laten zien dat we echt milieubesparend handelen door papier te vervangen door digitale informatie.’

Efficiëntere werkprocessen
Baetsen behoort tot een groeiende groep bedrijven die met de digitale begeleidingsbrief van Pieter Bas werken. Al een tiental klanten heeft inmiddels op een groot aantal locaties het elektronische geleidebiljet van Pieter Bas draaien. Behalve administratieve lastenverlichting, papierbesparing en minder handling, stappen bedrijven ook over omdat werkprocessen met de digitale begeleidingsbrief veel efficiënter kunnen worden ingericht.

Zo kan de planner per chauffeur eenvoudig de orderlijsten voor de volgende dag klaarzetten in zijn auto. Als de chauffeur aan een rit begint, haalt hij met een druk op de knop het elektronische begeleidingsbiljet binnen. Tegelijkertijd vindt vooraanmelding bij de weegbrug plaats. De weeggegevens zijn zo direct digitaal beschikbaar voor de weegoperator. Hij hoeft alleen het gewicht van de weegbrug nog te registreren. En direct als de truck van de weegbrug is kan er digitaal worden gefactureerd.

Recircle
Een andere bedrijf uit het BAM-concern, Recircle, werkt al met PB-Balance G3 C/S om ritten te kunnen registreren.

De digitale begeleidingsbrief bij BAM Wegen wordt geleverd door Weegnet, onderdeel van Thunderbuild. Behalve Pieter Bas Automatisering worden digitale geleidebiljetten ook geleverd door LZP en Abecon.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *