Inzamelaars bedrijfsafval

De standaard Windowssoftware voor de inzamelaars van bedrijfsafval is breed inzetbaar en vindt zijn toepassing in alle geledingen van de afvaltransport- en recyclingbranche. Zowel grote als kleine organisaties profiteren dagelijks van de unieke software die alle logistieke en administratieve processen rond de inzameling van bedrijfsafval ondersteunt:

De klant centraal!
segmenten_tlUniek aan onze standaard PB-Software voor de Transport en logistiek is dat de klant hierin centraal staat. Alle toepassingen worden vanuit het centrale aansluitingencentrum in de PB-Software benaderd. Of het nu gaat om adres- en containergegevens, facturen, orders of ledigingen van (rol)containers, alles wordt per klant gepland en vastgelegd en is dus ook op klantniveau op te vragen.

Gedetailleerde managementinformatie
Behalve dat dit natuurlijk veel eenvoudiger werkt, omdat u niet voor iedere toepassing een andere module hoeft op te starten, geeft dit natuurlijk ook een schat aan (beleids)informatie. Op wijk-, straat- en zelfs adresniveau. En over de volle breedte van uw organisatie! Niet eerder had u zo veel informatie voor operationele beslissingen en beleid.

Inzameling met afzetcontainers

Met namen bouw- en sloopafval, maar ook papier en kunststoffen, worden veelal ingezameld in afzetcontainers die met behulp van portaal- of haakarmauto’s worden opgehaald. Opdrachten voor plaatsing, afvoer en ledigingen moeten vaak snel uitgevoerd worden omdat het op de bouwplaats anders spaak loopt. Dit geldt ook voor de levering van zand en granulaten met kipauto’s. De standaard PB-Software voor afvaltransport en -logistiek is perfect afgestemd op het gelegenheidskarakter van de inzameling met afzetcontainers.

AfzetcontainerOrderadministratie en planning van afzetcontainers
Opdrachten worden telefonisch of via internet doorgegeven, geoptimaliseerd ingepland op de beschikbare auto’s en met opdrachtbonnen of via de boordcomputer aan de chauffeur doorgegeven.

Factureren van huur, transport en afval
Uitgevoerde opdrachten worden gewogen en op kantoor gecontroleerd en verwerkt. Huur, transport en afvalverwerking worden vervolgens automatisch gefactureerd, inclusief bijzondere (prijs)afspraken, huurvrije (feest)dagen, staffels en afvaltarieven per containertype. Alle opbrengstsoorten gaan naar aparte omzetrekeningen, zelfs bij all-in tarieven, en worden doorgeboekt naar uw financiële administratie.

Wet- en regelgeving
Natuurlijk zorgt de standaard PB-Software voor afvaltransport en -logistiek ervoor dat u ondanks alle hectiek voldoet aan de eisen van de AMvB; amicenummers, afvalstroomnummers, (elektronische) begeleidingsbrieven en natuurlijk digitale meldingen aan AMICE van Senternovem.

Inzameling met rolcontainers

De inzameling van gewoon bedrijfsafval gebeurt vooral met minicontainers op basis van abonnementen. Deze inzameling kenmerkt zich door de grote aantallen afspraken en ledigingen. De standaard PB-Software voor afvaltransport en -logistiek ondersteunt deze complexe inzamelingsprocessen volledig en stroomlijnt de enorme hoeveelheid gegevens.

Commerciele-inzamelingAbonnementen met automatische routeplanning
In de abonnementen worden onder meer ledigingsfrequenties, containertypes, afvalsoorten en andere afspraken vastgelegd. Lastige ledigingafspraken, zoals ‘elke derde donderdag van de maand’, 
zijn geen enkel probleem. De dagelijkse rit- en routeplanning wordt volautomatisch gegenereerd, inclusief extra ledigingen (afroepers), en op overzichtelijke routelijsten of via de boordcomputer aan de chauffeur doorgegeven. Eventueel weegt hij de containers met een mobiel weegsysteem.

Intelligent boeken, verwerken en factureren
De intelligente PB-Software signaleert alle afwijkingen van de abonnementsafspraken en stelt de administrateur voor hoe die te verwerken. De overige boekingen verlopen helemaal automatisch. De standaard PB-Software factureert periodiek volautomatisch de abonnementen, inclusief verrekening van meer- en minderledigingen, en boekt deze door naar uw financiële administratie.

Wet- en regelgeving
Natuurlijk wordt ook de AMvB, inclusief de inzamelaarsregeling, netjes voor u bijgehouden.

Overslag, recycling en verwerking

Bouw- en sloopafval en bedrijfsafval worden gerecycled en overgeslagen op speciale verwerkingslocaties. Een deel wordt opgewerkt tot grondstoffen en weer verkocht. De rest wordt afgevoerd naar een verwerkingsinrichting.

Houtrecyclinginstallatie2Wegen van aan- en afvoer voor een sluitende massabalans
De standaard PB-Software weegt alle aan- en afgevoerde afvalstoffen en grondstoffen, print weegbonnen (eventueel met KOMO-certificaat) en creëert een sluitende massabalans. Daarbij kunnen enkele en dubbele wagens, met of zonder container, gewogenworden. Door slim gebruik te maken van de aanwezige transportplanning en eventueel een weegautomaat, gaat het wegen razendsnel en zonder fouten.

Productie- en voorraadbeheer
Met de wegingen worden ook alle voorraden automatisch bijgehouden. Daarbij kan ook de productie (sorteren, breken, zeven etc.) worden ingeboekt. Dit geeft op ieder moment een glashelder overzicht van de actuele voorraadposities van de inrichting.

Factureren van afval samen met containerhuur en transport
De PB-Software koppelt de weeggegevens automatisch aan de transportbonnen en zet zo de afvalkosten met de huur en transport op één factuur.

Wet- en regelgeving
De PB-Software voorziet natuurlijk in de AMvB-eisen voor verwerkers, inclusief de afgiftemeldingen, maar ook in het BGM (voorheen BOOM) voor de afgifte van compost en grond.

Regulier transport, materieelverhuur en handel

Inzamelaars en transporteurs zetten hun materieel ook vaak in voor regulier transport of verhuren het aan derden.

ShovelRegulier transport en materieelverhuur
Ook hiervoor voorziet de standaard PB-Software in een slimme orderadministratie en planning. Deze opdrachten worden gefactureerd op basis van een uur- of kilometertarief.

Handel in bouwmaterialen
De standaard PB-Software ondersteunt ook de in- en verkoop van afvalgerelateerde artikelen zoals bigbags, pallets, vaten en bouw- en sloopmaterialen als stoeptegels en deuren. Deze artikelen kunnen worden gewogen maar ook geregistreerd in stuks, liters, m3 etc. en vervolgens meegefactureerd met de afvaldiensten.