Onbemand wegen met Weegkiosk: sneller wegen en kosten besparen

Baetsen Groep onbemand wegen WeegApp Weegkiosk PieterBas Automatisering

Eigen en derden chauffeurs die zelf onbemand vrachten wegen, ook als de weegbrug is gesloten. Dat kan met de Weegkiosk, een zuil met een interactief scherm. ‘Een dure weegautomaat is niet meer nodig. Wegen gaat makkelijk en snel’, zegt verkoopadviseur Frank Dusée van het in standaard afvalsoftware gespecialiseerde PieterBas Automatisering. ‘Vrachten worden vooraf digitaal aangemeld met de EBA, het elektronische geleidebiljet afval. Met een paar handelingen op de tablet is de vracht gewogen. Direct daarna stuurt de Weegkiosk de weegbon digitaal naar de aanbieder waarvoor de chauffeur rijdt. Ook staat de weging gelijk klaar voor facturering.’

>> Foto: Met de Weegkiosk kunnen chauffeurs zelf onbemand wegen met een  touchscreen op een zuil of aan de muur, zoals bij de Baetsen Groep in Son. 

Geen papieren geleidebiljet nodig

De Weegkiosk slaat aan in de Vlaamse en Nederlandse afvalindustrie, concludeert Dusée. ‘Al binnen een jaar later na de lancering tekenden toonaangevende marktspeler voor deze manier van onbemand wegen. Een serie aan bedrijven koos inmiddels voor de Weegkiosk, waaronder de Baetsen Groep, CeDo Recyling, Sortiva, AEB, Cyclus, SUEZ Remediation en Zandrecycling Nederland. Bij de Baetsen Groep in Son wegen chauffeur vrachten op een touchscreen zonder tussenkomst van de weegmeester. Eigen chauffeurs tikken daarvoor op het scherm het kenteken in. Externe chauffeurs gebruiken een weegpas, vertelde applicatieconsultant Raymond Huisinga eerder tegen het PieterBas-blog. ‘De Weegkiosk heeft een groot voordeel. Andere partijen kunnen komen laden en lossen zonder dat daarvoor een papieren geleidebiljet nodig is. Daardoor kunnen chauffeurs altijd onbemand wegen, al dan niet in combinatie met bemand wegen Alle wegingen worden door het weeghuis gevalideerd, een standaard functie in de PieterBas-software.’

Minder handling en papier

CeDo Recyling koos voor de Weegkiosk omdat het een totaaloplossing biedt om onbemand te wegen. ‘Dure zuilen zijn niet nodig. Het hele proces is gedigitaliseerd’, zegt Dusee. ‘Door de vooraanmelding, staat de vracht digitaal altijd klaar als de chauffeur op de weegbrug komt. De weegmeester kan daardoor sneller wegen. Dat scheelt tijd waardoor er geen wachttijden ontstaan. Met de Weegkiosk gaat ook het hele weegproces sneller. Direct nadat de chauffeur zelf de vracht heeft gewogen, wordt de digitale weegbon met het gewicht gemaild. Er kan dan gelijk worden gefactureerd. Dat scheelt veel werk. Weegbonnen hoeven niet meer te worden geprint of weeggegevens handmatig verwerkt in excel-bestanden. Behalve dat daarmee de handling afneemt, is er ook veel minder papier op kantoor. CeDo kan daardoor niet alleen sneller en makkelijker werken, maar bespaart zo ook nog eens tijd en kosten.

Alternatief voor weegautomaat

De Weegkiosk biedt dezelfde mogelijkheden als de weegautomaat, maar vergt een aanzienlijk kleinere investering, vult Dusée aan. ‘Met name bedrijven waarvoor een dure weegzuil eerder niet rendabel was, kunnen nu makkelijk onbemand gaan wegen. Een voordeel is verder dat met de Weegkiosk onderhoud komt te vervallen omdat er geen weegautomaat meer nodig is met onderdelen die door een PLC en drivers worden aangestuurd. Een pre is ook dat de Weegkiosk is ontwikkeld op basis van HTML5 en daardoor op elk ICT-platform draait en op alle hardware. En ook heel belangrijk: omdat de weegoperator niet meer hoeft te wegen, kan de chauffeur in proces wegen. Dat gaat niet alleen makkelijk,  maar ook snel waardoor bedrijven efficiënter kunnen werken en daardoor kosten kunnen besparen.’

Meer weten?

Wilt u meer weten over de Weegkiosk en de PieterBas-software? Neem dan contact op met Bart Punselie. Hij kan u er alles over vertellen. Bart is bereikbaar via telefoon: (024) 3585820 of e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Of volg PieterBas op TwitterLinkedIn of Facebook en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *