Onbemand wegen: minder wachtrijen en service aan klanten verhogen

Visser ATR mobiel werken digitalisering onbemand wegen WeegApp tablet-boordcomputer PieterBas Automatisering

Wachtrijen voor de weegbrug, veel papierwerk door het roze geleidebiljet en op kantoor meer handling doordat de papieren weegbon en factuur bij elkaar moeten worden gezocht. Bedrijven waar het wegen nog met papier gepaard gaat, hebben veel extra werk. Dit concludeert verkoopadviseur Frank Dusée van PieterBas Automatisering. ‘Die nadelen zijn er niet als de chauffeur zelf onbemand weegt met de WeegApp. Alle documenten zijn gedigitaliseerd en het complete traject is  geautomatiseerd; zowel het wegen als de administratieve afhandeling met de digitale weegbon. En met de Weegkiosk, een interactief touchscreen, kunnen zowel eigen als derden chauffeurs ook nog eens buiten openingstijden wegen. Bedrijven kunnen klanten daardoor een betere service bieden. Ook dat is een belangrijk voordeel van onbemand wegen.’

Met de WeegApp kunnen bedrijven mobiel werken en papierloos rijden. Wilt u meer weten? Lees dan deze post op het PieterBas-blog.

Makkelijk en snel wegen

Weegmeester Theo de Vries ziet het probleem al weer opdoemen. Het is vier uur ’s middags en hoe snel er op de weegbrug ook wordt gewogen, aan het einde van de wachtrij blijven er steeds maar wagens bijkomen. ‘Nog even en de weegbrug sluit, we kunnen wel wat langer doorwerken, maar daarna is het toch echt schluss. Met de WeegApp zijn wachtrijen voor de weegbrug verleden tijd, zegt Dusée. ‘Omdat chauffeurs zelf wegen, gaat dat razendsnel. Nog voordat hij weer achter het stuur zit, is het gewicht al per mail verstuurd. Ook kan een chauffeur zelf op elk moment  wegen. Dus ook buiten de openingstijden waardoor bedrijven de service aan hun klanten kunnen vergroten. Bovendien is de weegmeester vrij om andere terreinwerkzaamheden uit te voeren, bijvoorbeeld als acceptant of shovelmachinist. Een pre is ook dat door de combinatie met de EBA, het elektronische geleidebiljet afval, bedrijven in de afvalindustrie helemaal digitaal kunnen rijden. Daardoor kan het mes in de papierberg en neemt de handling af. Met als voordelen minder transportkilometers, daling van de CO2-uitstoot en kostenbesparing.’

Makkelijk en snel wegen

De WeegApp werkt heel eenvoudig, legt Dusée uit. Een vracht wordt vooraf digitaal aangemeld met de EBA. De chauffeur weegt zelf zijn vracht. Dat kan op zijn tablet-boordcomputer met de WeegApp of met de Weegkiosk. Daarna kiest hij uit de opdrachtenlijst de juiste order om te kunnen wegen. Na het inwegen controleert een terreinmedewerker bij het storten de vracht op zijn tablet. Als de vracht in plaats van B-hout bijvoorbeeld C-hout bevat, past de terreinmedewerker dit simpelweg op zijn scherm aan. Eventueel kunnen daarbij notities of foto’s worden gemaakt en gesproken tekst worden toegevoegd. Dit alles wordt razendsnel door het systeem verwerkt. Dit heeft als voordeel dat wanneer de chauffeur zelf weer uitweegt automatisch de juiste weeggegevens worden vastgelegd. Direct daarna wordt de digitale weegbon per mail naar de betrokken partijen gemaild. En de verwerker kan direct de klant op basis van de correcte weeggegevens factureren. Het weegproces verloopt daardoor veel sneller en zonder fouten.’

Meer weten?

Wilt u meer weten over de WeegApp? Neem dan contact op met Bart Punselie: telefoon: (024) 3585820, e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Of volg PieterBas op TwitterLinkedIn of Facebook en blijf op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *