Omrin leegt door route-optimalisatie ondergrondse containers efficiënter

Legen ondergrondse containers Omrin route-optimalisatie AMCS Group BWaste PieterBas Automatisering

Routes logischer plannen waardoor ondergrondse containers efficiënter worden geleegd. Dat is voor Omrin een van de belangrijke winstpunten van route-optimalisatie. Daardoor kan de afvalinzamelaar en -verwerker wekelijks een wagen minder inzetten, blijkt uit de toelichting van business consultant Natasja Vemmer . ‘Bovendien scheelt het optimaliseren van de planning en de routes de planner dagelijks veel werk’, noemt ze als ander voordeel. ‘Omdat we nu goed in beeld hebben welke container moeten worden geleegd, krijgen we bovendien ook een stuk minder klachten van inwoners dat we te laat zijn.’

Routes plannen op basis van volmeldsysteem ondergrondse container

Omrin zamelt in het Noorden voor ruim 175.000 huishoudens afval in. Voor een deel worden daarvoor ondergrondse containers gebruikt, elk met een eigen sensor. De software krijgt ’s nachts automatisch de vulgraad door, zegt Natasja. ‘Het systeem geeft op basis daarvan aan of een ondergrondse container al dan niet moet worden geleegd. Eerst worden de ledigingen ingepland van ondergrondse containers die helemaal vol zijn. In het systeem is vastgelegd hoeveel tijd er nodig is om een ondergrondse container te legen en hoe lang de aanrijdtijd is. In PieterBas geeft de planner ’s morgens aan hoeveel wagens er beschikbaar zijn. Op basis hiervan genereert het systeem een voorstel voor een route. Dit is inclusief de containers die nog niet helemaal vol zijn, maar wel op de route liggen en daardoor efficiënt kunnen worden geleegd. Daar rolt dan het totaal aantal te legen containers uit en de meest optimale route.’

Omrin leegt ondergrondse containers altijd op tijd

De planner bevestigt de voorgestelde route in AMCS die daarna automatisch naar de afvalsoftware van PieterBas gaat en direct in het planscherm komt, legt Natasja uit. ‘Met één druk op de knop kan de planner daarna alle orders naar de boordcomputer van de wagens sturen. Ook kan hij op dat moment vanuit PieterBas nog handmatig een order aan de al gemaakte route toevoegen, zoals een extra lediging. De AMCS-software registreert of een container extra snel vol gaat, bijvoorbeeld tijdens het weekeind. Deze container komt dan automatisch op de route te staan. De planner hoeft dit niet meer zelf te ontdekken.’ Dat is voor Omrin een heel verschil met de oude situatie, wordt duidelijk. ‘Als de sensoren doorgaven dat een ondergrondse container voor 70 procent vol was, maakte de PieterBas-software automatisch een order aan die de planner op een route zette. Dit betekende dat we alle ondergrondse containers bij die vulgraad leegden terwijl de containers die zich langzaam vullen makkelijk op 90 procent kunnen worden geleegd. We hadden dan de container minder vaak hoeven te legen en minder kilometers te rijden.’

Minder klachten van inwoners

Het logischer plannen van routes. Dat is volgens Natasja een van de voordelen voor Omrin van route-optimalisatie. ‘Chauffeurs hoeven niet meer naar de andere kant van de stad om een half volle ondergrondse container te legen. Omdat we daardoor efficiënter werken, scheelt dat wekelijks een wagen die we kunnen inzetten op een andere route of andere werkzaamheden. Ook hebben we door het plannen met route-optimalisatie minder klachten van inwoners. We hebben nu constant goed zicht op de vulgraad van containers en wanneer ze moeten worden geleegd. Daardoor komen we eigenlijk bijna nooit meer te laat.

Rust op de planning

En ook niet onbelangrijk’, zegt Natasja tot slot. ‘Als de planner ’s morgens begint, hoeft hij niet meer eerst te kijken welke containers er moeten worden geleegd. Dat werk is al voor hem gedaan, inclusief het op de optimale route zetten van de te legen containers. Dat scheelt niet alleen heel veel tijd, het geeft ook rust op de planning.’ Voor de chauffeurs was dat wel even wennen, blijkt. ‘Die reden al met een boordcomputer en konden meebeslissen in welke volgorde ze ondergrondse containers leegden. Nu bepaalt het systeem exact hun routes. Daar stonden ze aanvankelijk wel wat sceptisch tegenover. Zij hebben immers jarenlange ervaring, het is hun trots de stad zo schoon mogelijk te houden, te voorkomen dat er zakken naast een ondergrondse container staan. Maar ze hebben het een kans gegeven en waren daarna relatief snel om. Nu zijn ze enthousiast. Al is het maar omdat ze niet meer naar de andere kant van de stad hoeven om een half volle container te legen.’

Meer weten over route-optimalisatie? Kom dan naar Recycling 2019

Wilt u meer weten over route-optimalisatie voor de inzameling van huishoudelijk afval, bedrijfsafval en bouw- en sloopafval? Kom dan naar Recycling 2019 die plaatsvindt van 19 tot en met 21 november in de Evenementenhal in Gorinchem van 13.00 tot 21.00 uur. Entree is gratis. U bent van harte welkom op stand G105!

Wilt u meer weten over de standaard afvalsoftware van PieterBas en AMCS? Neem dan contact op met Bart Punselie: telefoon: (024) 358 58 20, e-mail: bpunselie@pieterbas.nl Of volg PieterBas op TwitterLinkedIn of Facebook en blijf op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen.

PieterBas Automatisering is overgenomen door de AMCS Group, een van de snelst groeiende IT-bedrijven van Ierland en de grootste waste IT-specialist ter wereld. ‘Bestaande klanten profiteren van een breder aanbod van producten en diensten en van de investeringskracht, professionaliteit en capaciteit van onze wereldwijde organisatie’, zei AMCS-topman Jimmy Martin direct na de overname. ‘We hebben de ambitie om het beste en meest innovatieve industriespecifieke softwareplatform te leveren voor organisaties in de afval- en grondstoffenketen. De jarenlange ervaring van PieterBas Automatisering in Nederland en Vlaanderen, ook met organisaties in het midden- en kleinbedrijf, helpt ons deze ambitie te verwezenlijken.‘

Wilt u meer weten over de overname? Kijk dan op de website van de AMCS Group of lees deze post: AMCS Group neemt PieterBas Automatisering over.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *