Omgekeerde consultancy: ‘kosten besparen en sneller live met PieterBas’

De klant centraal. Dat is de essentie van de extra service die PieterBas Automatisering biedt: omgekeerde consultancy. ‘Omdat wij het meeste werk uit handen nemen, kan een klant snel live met de PieterBas-software, zegt business consultant Pieter Janssen van het in afvalsoftware gespecialiseerde PieterBas. Hij vertelt aan het PieterBas-blog hoe omgekeerde consultancy werkt, wat de voordelen zijn en geeft hij een praktijkvoorbeeld.

Hoe werkt omgekeerde consultancy?

‘We vragen eerste aan een bedrijf of ze van hun tien grootste klanten ons kunnen helpen aan de belangrijkste weegbonnen, de bijbehorende afvalstroomnummers, prijsafspraken en facturen. Op basis daarvan overleggen we met het bedrijf over hun business, wat is voor hen nu daadwerkelijk belangrijk? Hoe werkt men in de praktijk? Op basis van de geleverde informatie en het gesprek richten we het systeem in. Daarna demonstreren we de ingerichte PieterBas-software aan de klant en geven we een toelichting. Daarbij laten we aan de hand van een bijvoorbeeld zien hoe een order voor het plaatsen van een container en hoe een volmelding in het systeem kunnen worden ingevoerd. De klant beoordeelt vervolgens of het systeem goed is ingericht en of het goed werkt. Tot slot voeren we de data in. Dat kan op twee manieren: handmatig of geautomatiseerd met de door PieterBas ontwikkelde Dataconnector.’

Wat zijn de voordelen?

Klanten kunnen de PieterBas-software meteen kunnen gebruiken. Het levert behalve dat ook nog eens een aanzienlijke kostenbesparing op. Medewerkers hoeven namelijk zelf geen gegevens meer in te voeren. Daardoor komen hun uren vrij voor andere werkzaamheden. Omdat er ook nog eens minder consultancy-uren nodig zijn, is een klant per saldo goedkoper uit. Door het automatisch kunnen invoeren van data is ook nog eens de doorlooptijd van een project korter. Klanten kunnen eerder met onze software aan de slag zonder lang een implementatietraject. Daarmee voorkomt omgekeerde consultancy dat een eventuele planning niet zou worden gehaald met alle nodige kosten van dien.’

Milieustraat-Dronten-PieterBas-Automatisering-afval-softwareCase milieustraat Dronten

‘Bij de door PieterBas geautomatiseerde milieustraat in Dronten zijn vooraf alle gegevens in het systeem ingevoerd. Daarbij ging het onder meer om wie de milieustraat mag gebruiken en welke tarieven moeten worden betaald voor de verschillende soorten en hoeveelheden afval. De data is ingevoerd, afgestemd op de specifieke situatie van de klant. Daarna is op lokatie de hardware opgebouwd. Door het vooraf invoeren van de data en de afstemming met de hardware was de milieustraat in een paar dagen live. Door omgekeerde consultancy was de doorlooptijd van het project niet alleen korter, ook is voorkomen dat de planning niet zou worden gehaald met alle onnodige kosten van dien.’

Lees ook:
‘Omgekeerde consultancy’(1): PieterBas doet al het werk
‘Omgekeerde consultancy’ (2): PieterBas leest alle data in
Businessconnector: zelf data uitwisselen én applicaties integreren

Meer weten?

Wilt u meer weten over omgekeerde consultancy? Bart Punselie kan u daarover informeren. Hij is bereikbaar op telefoon: (024) 3585820 en e-mail: bpunselie@pieterbas.nl of volg Bart op Twitter: @BartPunselie.

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Volg PieterBas dan op TwitterLinkedIn of Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *