Nieuwe technologie in de afvalindustrie: chauffeurs rijden zo met tablet weg

Jan van der Putten, Gebr. Van der Putten, digitaal rijden, tablet-boordcomputer 'Digitalisering in de afvalindustrie' PieterBas Automatisering

Het een vastgeroest vooroordeel. Nieuwe technologieën gaan niet werken. Medewerkers snappen het niet of kunnen er niet aan wennen. Niets is minder waar, blijkt uit de praktijk. Bij bedrijven die digitaal orders gaan uitvoeren, rijden bijvoorbeeld chauffeurs zo met de tablet weg en wegen ze zelf onbemand alsof ze nooit anders hebben gedaan. Als invoering van nieuwe technologie niet zo soepeltjes verloopt, helpt het om goed naar medewerkers te luisteren, ze aan het stuur te zetten en klein te beginnen.

>> Foto: Jan van der Putten van de Gebr. van der Putten: ‘Een paar klikken, Meer is het niet om op de tablet een order te starten en die onderweg uit te voeren.’ Lees voor meer info: antwoorden op de meest gestelde vragen over digitaal rijden in de afvalindustrie.

Luister naar medewerkers

Weerstand tegen nieuwe technologieën ontstaat vaak uit angst. Bedrijven kunnen dat voorkomen door werknemers vanaf het begin af te betrekken bij veranderingen. De tip is om dat te doen nog voordat is besloten wat er gaat veranderen. Neem opmerkingen van medewerkers al zo veel mogelijk van het begin af aan mee. Zij weten doorgaans heel goed hoe het werk beter en efficiënter kan. Luister daarom naar hen. Als ze zich al in een vroeg stadium gehoord voelen, neemt dat al veel weerstand weg. Als het niet lukt om medewerkers bij beslissingen te betrekken, laat ze dan zien hoe het systeem werkt en welke voordelen ze dit biedt. Geef in elke situatie steeds uitleg. Ook als door omstandigheden tussentijds dingen wijzigen. Vergeet daarbij niet om te blijven luisteren naar de zorgen en vragen van medewerkers en oprechte antwoorden te geven.

Zet medewerkers ‘aan het stuur’

Praktisch is het vaak niet mogelijk om alle werknemers bij verandertrajecten te betrekken. Een tip is daarom om twee groepen als eerste te betrekken: de innovators en de pioniers. Zij zijn steeds op zoek naar het nieuwste van het nieuwste. Het zijn vaak de medewerkers die een bepaalde technologie omarmen voordat het gros van hun collega’s dat doet. Elk van deze twee groepen fungeert als beïnvloeder en heeft binnen de organisatie een vliegwiel-rol. Omdat aanvaarding door deze methode als een waterval werkt, gaan de achterblijvers op den duur vanzelf volgen. Neem ondertussentijd hun vragen en bekommernissen wel serieus. Anders haken ze af.

Klein beginnen

Naar medewerkers luisteren, kan ook in een testfase. Tijdens een kortdurende periode maakt een kleine groep medewerkers al gebruik van de nieuwe technologie. Deze tijd wordt vaak gebruikt om het systeem uit te proberen en om er aan te wennen. Door deze ervaringen kunnen de gebruikers van het eerste uur hun collega’s bekend maken met het nieuwe systeem. Tijdens zo’n test komen niet alleen technische onderwerpen aan de orde. Ook kan eventuele weerstand worden gladgestreken. Voorwaarde daarvoor is om goed naar de testgroep te luisteren. Misschien is dat wel de sleutel tot succesvolle verandering: luisteren naar mensen.

Meer weten? Lees dan de post op het Waste Insight-blog: ‘Omgaan met weerstand tegen nieuwe technologie in de afvalindustrie: vijf tips’.

Meer weten?

Wilt u meer weten over digitaal plannen, digitaal rijden, digitaal wegen en digitaal factureren? Neem dan contact op met Bart Punselie, telefoon: (024) 3585820, e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Of volg PieterBas op TwitterLinkedIn of Facebook  en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *