Meest gestelde vragen over digitaal wegen (bemand en onbemand)

Digitaal wegen onbemand wegen 'Digitalisering in de afvalindustrie' Bol.com PieterBas Automatisering

Sneller wegen en daardoor minder wachtrijen voor de weegbrug. Het is een  van de voordelen van digitaal wegen. Bedrijven kunnen daardoor meer vrachten op een dag wegen. Zeker als vrachten ook nog eens vooraf digitaal worden aangemeld met de EBA, het elektronische geleidebiljet afval, zegt verkoopadviseur Frank Dusée van PieterBas Automatisering. ‘Ook kunnen de eigen chauffeurs zelf onbemand wegen. De weegmeester heeft daardoor tijd om ander werk te doen, bijvoorbeeld als shovelmachinist. Mede dat is een reden waarom afvalinzamelaars en -verwerkers steeds vaker kiezen om digitaal te wegen.’ Hij geeft voor het PieterBas-blog antwoord op de meest gestelde vragen over digitaal wegen in de afvalindustrie.

>> Foto: Chauffeur Nico van VLK Recycling weegt op de eigen weegbrug met een tablet.

Wat is digitaal wegen?

Bij digitaal wegen is het weegproces geautomatiseerd. Dat betekent dat de weegbrug is gekoppeld met het systeem op kantoor. Na elke weging wordt het gewicht automatisch in het systeem vastgelegd en gemaild naar alle betrokken partijen in de afvalketen. Er zijn twee vormen van digitaal wegen: bemand en onbemand. Bij bemand digitaal wegen weegt de weegmeester de vracht met één druk op de knop. Bij onbemand wegen weegt de chauffeur zelf met een app op zijn tablet of boordcomputer. De chauffeur kan ook zelf onbemand wegen met een interactief scherm op een zuil of in het weeghuis. Hij voert daarvoor een code of kenteken in, of hij scant een pas waar deze gegevens op staan.

Hoe werkt digitaal wegen?

Bedrijven kunnen vrachten digitaal wegen zowel van eigen chauffeurs als van derden. Orders om eigen vrachten te wegen, zitten al in het systeem, inclusief alle relevante gegevens, zoals naam klant, kenteken, afvalstroomnummer en het product. Na de weging met eigen auto’s wordt het gewicht in het systeem aan de order gekoppeld. Dat maakt niet uit of er bemand of onbemand wordt gewogen. Bij wegingen van derden neemt de chauffeur de weegbon mee of wordt de digitale weegbon naar de klant gemaild.

Hoe werkt digitaal wegen met een geleidebiljet?

Bij bemand wegen wordt vaak een papieren geleidebiljet gebruikt. De chauffeur geeft het geleidebiljet af aan de weegmeester en moet daarvoor zijn cabine uit. Na het inwegen, storten en weer uitwegen wordt de weegbon geprint en aan de chauffeur meegegeven. Van bedrijven die met het elektronische geleidebiljet afval (de EBA) rijden, is de vracht al vooraf digitaal aangemeld op de weegbrug. Na het in- en uitwegen legt het systeem het gewicht vast. De weegbon wordt daarna automatisch naar alle betrokken partijen gemaild. Onbemand wegen gaat altijd in combinatie met de EBA. De vracht wordt daarmee vooraf digitaal aangemeld op de weegbrug. Eigen chauffeurs wegen daarna zelf vanuit de cabine weegt op een tablet of boordcomputer. Derde chauffeurs wegen zelf de vracht op een interactief scherm aan de muur of in een zuil.

Wat zijn de voordelen van digitaal wegen?

Digitaal wegen gaat sneller, vooral als chauffeurs zelf onbemand wegen en een vracht met de EBA al is aangemeld. Met als groot voordeel dat de wachtrijen voor de weegbrug afnemen. Ook kan het mes in de papierberg en staan weeggegevens direct klaar zodat er gelijk kan worden gefactureerd. Digitaal wegen heeft verder als pluspunt dat alle gegevens al in het systeem zitten. Meldingen aan het LMA kunnen daardoor met de spreekwoordelijk druk op de knop worden gedaan. Bovendien kan informatie makkelijker worden gedeeld, zowel binnen het bedrijf als met klanten en relaties.

Wat worden de weegmeester en de chauffeur er wijzer van?

Digitaal wegen heeft als voordeel voor de weegmeester dat er sneller wordt gewogen en er minder wachtrijen zijn. De doorloopsnelheid op de weegbrug neemt toe waardoor eigen chauffeurs sneller kunnen wegen en niet in de rij hoeven te wachten met van derden chauffeurs. Eigen chauffeurs die zelf onbemand wegen hoeven niet meer in de rij te wachten. Daardoor kunnen bedrijven hun klanten een betere service bieden. Digitaal wegen heeft meer voordelen. Door de digitale vooraanmelding met de EBA is er geen papierwerk meer en is er aanzienlijk minder handling. Een winstpunt van digitaal onbemand wegen is dat er geen aparte weegmeester meer nodig is. Dat levert een aanzienlijke kostenbesparing op omdat hij kan worden ingezet voor andere werkzaamheden, bijvoorbeeld als shovelmachinist.

Welke mogelijkheden digitaal wegen nog meer?

Met name onbemand wegen biedt bedrijven met grote terreinen nog een mogelijkheid. Zij kunnen op de meest efficiënte plek een weegbrug voor de interne wegingen aanleggen. Het belangrijkste voordeel daarvan is dat de afstanden voor intern transport afnemen. Behalve dat er daardoor minder wegingen over de weegbrug bij de poort gaan, scheelt dat ook werk en tijd, en wachtrijen.

Meer weten?

Lees dan ook de posts met de meest gestelde vragen en antwoorden over:
Digitaal plannen
Digitaal rijden
Digitaal administreren

Bent u planner, chauffeur, weegmeester of administrateur en wilt u meer weten over digitaal werken in de afvalindustrie. Volg PieterBas dan op TwitterLinkedIn of Facebook en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen. Wilt u meer weten over de PieterBas-software? Kijk dan op de pagina ‘Wat leveren wij’.Of neem contact op met Bart Punselie, telefoon: (024) 3585820, e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *