Makkelijk digitaal met chauffeur communiceren (2)

Een chauffeur die zelf kan bepalen aan welke order hij begint en een planner die weet wanneer een container is gewisseld. Dat kan allemaal door de digitale communicatie tussen de planner en de chauffeur. Bovendien kan de man op de wagen zonder dat er een papiertje aan te pas komt, bijzonderheden aan kantoor doorgeven. Via boordcomputer, tablet of smartphone meldt hij bijvoorbeeld drie extra zakken die mee zijn gegaan zodat die ook gefactureerd kunnen worden.

In deel 2 van de serie over afzetcontainers nieuwe stijl: digitaal met de chauffeur communiceren.

Lees ook:
Deel 1: digitaal orders aanmelden, digitaal plannen
Deel 3: het digitale begeleidingsbiljet
Deel 4: digitaal wegen
Deel 5: digitaal factureren

Digitaal met de chauffeur communiceren
Jo, waar ben je? Door de speaker in de cabine van de vrachtwagen klinkt de stem van Kees, de planner op kantoor die telefonisch net een  nieuwe order voor een containerwissel heeft doorgekregen. Hij wil weten of de chauffeur tijd heeft dat klusje even tussendoor te doen. Jo zegt in de  buurt te zijn en gaat met de order aan de slag, laat hij via de mobilofoon weten. Het uitwisselen van informatie over (nieuwe) orders gaat doorgaans nog op deze manier. Hoe anders is het als er digitaal met de chauffeur op de wagen wordt gecommuniceerd.

Orders digitaal naar auto
In de afzetcontainer-business nieuwe stijl worden alle opdrachten digitaal naar de auto’s gestuurd. Nadat alle orders zijn ingepland, genereert het systeem per chauffeur een opdrachtenlijst die automatisch naar de boordcomputer, tablet of smartphone in de cabine wordt verstuurd. Alle informatie die eerst op routelijsten, orderbonnen of op de onderkant van het papieren begeleidingsbiljet werd genoteerd, wordt zo digitaal naar de auto verzonden. De planner ziet dat de chauffeur de opdrachtenlijst heeft ontvangen omdat in het systeem het icoontje van de orders verandert.

Planner weet wat er gebeurt
De chauffeur kan nu zelf bepalen in welke volgorde de orders worden afgewerkt. Als de chauffeur aan een nieuwe opdracht begint, klikt hij op ‘start order’. Voor de order verschijnt dan een vinkje (v). Automatisch zorgt het systeem er voor dat de planner op kantoor weet dat de chauffeur de order heeft gestart. Dat wordt namelijk zichtbaar omdat het icoontje voor de opdracht in een vrachtwagen verandert. Wanneer de chauffeur een opdracht klaar heeft, hoeft hij alleen nog op ‘afhandelen’ te klikken. Hiermee verdwijnt de order uit zijn opdrachtlijst. Eventueel kan hij nog extra informatie meegeven die voor de administratie van belang is. Bijvoorbeeld dat er drie zakken met restafval zijn meegenomen die naast de container stonden of het adres waar de sleutel de volgende keer kan worden opgehaald. De planner ziet enkele seconden later dat het icoontje bij de order in een groen vinkje is veranderd. De order is afgehandeld.

Wilt u meer weten over digitale afvaldocumenten? Neem dan contact op met Bart Punselie. Hij kan u er alles over vertellen. Bart is bereikbaar op telefoonnummer (024) 3585820 of per email bpunselie@pieterbas.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *