Loop bezorgt producten aan huis en vermindert verpakkingsafval

Loop Tom Szaky TerraCycle navulbare verpakkingen oceaanplastic plastic soup recyclen upcyclen PieterBas Automatisering

Het principe lijkt wel wat op dat van de melkboer die ooit zuivel aan de deur kwam afleveren. Alleen heeft de Amerikaanse Tom Szaky het in een hedendaags jasje gestoken. Het door hem bedachte Loop bezorgt boodschappen aan huis in hervulbare verpakkingen. Die worden na gebruik opgehaald en omgeruild voor nieuw producten. De lege verpakkingen worden gereinigd en opnieuw gebruikt. Szaky is CEO van TerraCycle. Het bedrijf geeft afval dat niet is te recyclen een tweede leven en is daarmee winstgevend. Van uitgekauwde kauwgom worden kauwgomballenautomaten gemaakt, oude flipflops krijgen een bestemming als speeltoestel en sigarettenpeuken worden verwerkt tot kunststof banken.

Navulbare verpakkingen de oplossing

Het idee voor Loop ontstond twee jaar terug tijdens het Wereld Economisch Forum. TerraCycle presenteerde daar shampooflessen gemaakt van oceaanplastic, een samenwerking met Procter & Gamble. Recyclen is belangrijk, zei Szaky in een interview met Packaging Digest. ‘Maar is dat daadwerkelijk de oplossing voor het probleem? Nee, een van de oorzaken van afvalplastic is het eenmalig gebruik van verpakkingen. Die zijn makkelijk in gebruik en goedkoop.’ De oplossing ligt volgens hem in navulbare verpakkingen die hetzelfde gemak bieden.’ Het is een verschuiving naar ‘van bezit naar gebruik’. De verpakkingen zijn duurzaam, en worden gemaakt van aluminium, glas of plastic dat 100 procent kan worden gerecycled. Ze zijn eigendom van het merk, gaan heel veel rondes mee en krijgen ook nog eens een extra functie. Zo blijft het ijs van Häagen-Dazs bevroren in de roestvaststalen verpakking.

Loop Tom Szaky TerraCycle navulbare verpakkingen oceaanplastic plastic soup recyclen upcyclen PieterBas Automatisering
Loop-bedenker Tom Szaky laat tijdens het World Economisch Forum in Davos de hervulbare verpakking voor ijs van Häagen-Dazs zien.

Werken aan een afvalvrije toekomst

Doordat ze herbruikbaar zijn, belanden de verpakkingen als ze leeg zijn niet bij het afval. ‘Shop and enjoy, then we pick up and refill‘, zoals Szaky dat samenvatte. Klanten bestellen online en krijgen hun bestelling geleverd in een Loop-tas waarin ze ook de lege verpakkingen weer retourneren. Inmiddels hebben 25 merken zich bij zijn initiatief aangesloten, waaronder Evian, Oral-B, Clorox, Gillette en Dove. Loop start als test met 5.000 klanten in Parijs en NewYork. Voor de toekomst staan London, Tokyo en San Francisco nog op de planning. Als het idee haalbaar is, komen er meer merken bij. ‘Dat betekent dat nog meer mensen nog meer navulverpakkingen gaan gebruiken. Het idee achter Loop is dat we afval compleet uitbannen’, aldus Szaky. ‘Als dat lukt is dat een enorme stap vooruit naar een afvalvrije toekomst.’

Meer weten?

Bekijk de video hieronder, lees de post op BoredPanda of het interview met Tom Szaky. Of volg PieterBas op TwitterLinkedIn of Facebook  en blijf op de hoogte van de alle ontwikkelingen.

Inhoud niet beschikbaar.
Accepteer cookies door op Accepteren in de banner te klikken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *