Klantenservice verbeteren door operationele processen in afvalindustrie te stroomlijnen

Digitaal plannen digitaal rijden digitaal wegen onbemand digitaal administreren boek 'Digitalisering in de afvalindustrie' PieterBas Automatisering

In de afvalindustrie worden dagelijks veel documenten gebruikt, zoals weegbonnen, geleidebiljetten, opdrachtbonnen en facturen, eventueel met bijlagen. Het verwerken van deze documenten is een arbeidsintensieve klus voor alle medewerkers die bij het administratieve proces zijn betrokken, zoals planners, chauffeurs, weegmeesters en administrateurs. Bedrijven kunnen alle onderdelen van hun werkzaamheden digitaliseren: van het aannemen van orders, het plannen, opdrachten onderweg mobiel uitvoeren, onbemand wegen, het accepteren van vrachten aan het stortfront, facturatie tot en met betaling van de facturen. Dat biedt meerdere voordelen, waaronder efficiënter werken en zo meer doen met dezelfde mensen, de kwaliteit van operationele processen verbeteren en klant een betere service bieden omdat bedrijven direct een antwoord op hun vraag hebben. Bovendien levert digitalisering de afvalindustrie een kostenbesparing op en draagt digitalisering bij aan een beter milieu.

>> Foto: Digitalisering stroomlijnt bedrijfsprocesen. Zo staat het gewicht na de weging direct klaar om te factureren (foto digitaal wegen bij M&M Containers).

Meer weten? Lees dan ook: wat is digitalisering in de afvalindustrie?

De digitale planner

Orders snel en makkelijk aan de wagens toewijzen. Dat is een van de voordelen van digitaal plannen. Alles is gedigitaliseerd: de documenten en de communicatie met de chauffeur. Documenten, zoals de rittenstaat en de EBA, gaan digitaal naar de tablet of de boordcomputer. Berichten komen zo ook automatisch terug naar kantoor, zoals een situatiefoto die de chauffeur heeft gemaakt. Tegelijkertijd koppelt het systeem al deze gegevens automatisch aan de order waar ze bij horen. Daardoor zijn alle ordergegevens bij elkaar in het systeem beschikbaar waardoor bedrijven klanten ook makkelijker kunnen informeren. Deze manier van werken heeft voor de planning belangrijke voordelen. Zo verdwijnt al het ‘papierwerk’ en is er rust op de planning.  Maar digitaal plannen betekent vooral ook veel flexibeler kunnen plannen. Daardoor kunnen orders makkelijk worden gewijzigd of tussengekomen opdrachten eenvoudig met drag & drop aan de juiste wagen worden toegewezen. Omdat de chauffeur voor het papierwerk niet naar kantoor hoeft te komen, kan hij een spoedklus snel uitvoeren. Mede ook daardoor draagt digitalisering bij aan verbetering van de klantenservice.

Meer weten? Lees dan ook de post over hoofdstuk 1 van boek ‘Digitalisering in de afvalindustrie’: de digitale planner.

Digitaal plannen boek 'Digitalisering in de afvalindustrie' Venus Containers PieterBas Automatisering
Digitaal plannen werkt makkelijk. Orders worden met drag & drop aan de wagens toegewezen (foto: planner Stefan van Venus Containers).

De digitale chauffeur

Lukt het me ook vandaag weer om dat extra ritje te doen? Chauffeurs die digitaal rijden hoeven zich dat niet af te vragen. Door orders onderweg af te handelen met een tablet of boordcomputer gaat dat sneller waardoor er tijd overblijft om bijvoorbeeld ook een spoedklus extra te doen. De chauffeur kan met een paar handelingen een order starten en uitvoeren. Elke opmerking of foto wordt steeds bij een order gevoegd. Met als voordelen dat hij geen schrijfwerk meer heeft, al het papier uit de cabine is verdwenen en zijn administratie steeds up-to-date is. Ook hoeft hij als het werk is gedaan niet meer langs kantoor om documenten in te leveren. Het altijd aan boord hebben van de juiste formulieren is voor de chauffeur een van de voordelen van digitaal rijden. Omdat hij documenten altijd digitaal bij zich heeft, kan hij die bij controle onderweg aan de handhavers laten zien. Met als ander niet onbelangrijk voordeel dat er geen risico op boetes is.

Meer weten? Lees dan ook de post over hoofdstuk 2 van het boek ‘Digitalisering in de afvalindustrie’: de digitale chauffeur.

Diigitaal rijden Swartjes Transport boek 'Digitalisering in de afvalindustrie' PieterBas Automatisering
Planner Twan de Klein van Swartjes Transport laat zien hoe chauffeurs met een ‘paar klikken’ orders onderweg op hun tablet afhandelen.

De digitale weegmeester

Weten we vandaag weer de wachtrijen voor de weegbrug tot een minimum te beperken? Het is voor een weegmeester een dagelijks terugkerende vraag. Met onbemand wegen zijn wachtrijen verleden tijd. Omdat de chauffeur zelf weegt, gaat dat razendsnel. Nog voordat hij weer achter het stuur zit, is de weegbon al per mail verstuurd. Behalve dat een chauffeur ook buiten openingstijden kan wegen, is de weegmeester bovendien vrij om andere terreinwerkzaamheden uit te voeren, bijvoorbeeld als acceptant.

Meer weten? Lees dan ook hoofdstuk 3 van het boek ‘Digitalisering in de afvalindustrie’: de digitale weegmeester.

Digitaal wegen Weegkiosk weegbrug onbemand wegen VLK Recycling boek 'Digitalisering in de afvalindustrie' PieterBas Automatisering
Digitaal wegen scheelt veel werk. Er zijn geen bonnen meer en het gaat veel sneller (foto: weegmeester Sander van der Lelij van VLK Recycling).

De digitale administrateur

Hoe weet ik zeker dat alle facturen die elke twee weken de deur uitgaan ok correct zijn? Het is voor de administratie een terugkerende vraag. Met een digitale administratie klopt elke factuur altijd. Het systeem heeft ingebouwde controles die tijdens het maken van de factuur automatisch stap voor stap alle factuurregels checken. Digitaliseren is voor de administratie een enorme uitkomst. De tijd dat een boekhouder alle factuurgegevens handmatig inboekte, ligt nog niet zo ver achter ons. Steeds vaker kiezen bedrijven ervoor om deze gegevens automatisch in te lezen. Dat scheelt tijd en geld.

Meer weten? Lees dan ook hoofdstuk 4 van het boek ‘Digitalisering in de afvalindustrie’: de administrateur.

Wil Koenraat Baetsen Groep digitale administrateur boek 'Digitalisering in de afvalindustrie' PieterBas Automatisering
Digitalisering stroomlijnt bedrijfsprocesen. Zo staat het gewicht na de weging direct klaar om te factureren (foto: administrateur Wil van de Baetsen-Groep).

Meer weten?

Deze blogpost is ontleend aan ‘Digitalisering in de afvalindustrie’. Het boek van B2Bjournalist en techblogger Marguerite Tachet beschrijft wat bedrijven in de afvalindustrie kunnen digitaliseren en automatiseren, en hoe dat in de praktijk werkt. Ook belicht het boek wat de voordelen zijn voor de mensen die er dagelijks mee werken, waaronder de planner, chauffeur, weegmeester en administrateur. Het boek is te koop bij Bol.com. Klik hier om te bestellen.

Bent u planner, chauffeur, weegmeester of administrateur en wilt u meer weten over digitaal werken in de afvalindustrie. Volg PieterBas dan op TwitterLinkedIn of Facebook.

Wilt u meer weten over de PieterBas-software? Kijk dan op de pagina ‘Wat leveren wij’. Of neem contact op met Bart Punselie, telefoon: (024) 3585820, e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *