HVC weegt vrachten Heerhugowaard op basis van EBA-geleidebiljetten

EBA, Elektronische Begeleidingsbrief Afvalstoffen, Elektronische Begeleidingsbrief Afvalstoffen. PieterBas, PieterBas Automatisering

Een aanzienlijke tijdwinst. Dat is een van de grote voordelen van de EBA-koppeling die bij HVC draait. Wegen gaat per keer twee tot drie minuten sneller. Op een totaal van 1.500 wegingen per week tikt dat flink aan, zegt Machteld Waasdorp, medewerker acceptatie bij HVC. Maar ook het milieuvoordeel is een belangrijke reden voor invoering van de EBA, blijkt.

Open standaard geleidebiljetten

De EBA, elektronische begeleidingsbrief afvaltransporten, is een open standaard voor de Nederlandse afvalindustrie voor de uitwisseling van vrachtgegevens tussen transporteurs en verwerkers. Hiermee mogen inzamelaars en transporteurs afval vervoeren met een digitaal geleidebiljet en kunnen verwerkers deze vrachten sneller wegen en registreren. Dit werkt onafhankelijk van de ICT-systemen waarmee de betrokken partijen werken.

Snel met EBA van start

HVC verwerkt huishoudelijk en en bedrijfsafval, biomassastromen en GFT. Binnenkomende vrachten worden op de weegbruggen gewogen met het PieterBas-weegsysteem dat is uitgerust met de EBA-module. Na een pilot, eind vorig jaar in Alkmaar, heeft HVC de EBA gefaseerd ingevoerd op alle locaties. ‘Drie partijen rijden inmiddels al met de EBA en daar komen binnenkort nog drie andere bij’, zegt Waasdorp. ‘Recent nog is de koppeling gemaakt tussen HVC en de gemeente Heerhugowaard, die sinds 2011 gebruik maakt van de EBA-software van LZP  en daarmee een van de eersten was. Heerhugowaard is gestart met een proef met één auto. Omdat dat probleemloos ging, hebben we al snel besloten om met alle wagens met de EBA te gaan rijden. Wel hebben we als check alle ritten nog een week gemonitord.

Vrachten digitaal vooraanmelden

HVC weegt met de EBA op basis van digitale vooraanmeldingen. Dat werkt heel makkelijk, heeft de praktijk inmiddels uitgewezen, vertelt Waasdorp. ‘Als de wagen op de weegbrug staat, tikt de weegmeester het kentekennummer in en slaat hij het gewicht op. That’s it! Na de weging wordt het gewicht opgeslagen en automatisch doorgeschoten naar alle betrokken partijen.’

Lees ook:
HVC rijdt met EBA 1.1 geleidebiljetten op PieterBas-weegbruggen
Vooraanmelding EBA uitgewerkt in AAR en NAR

Voordelen EBA

Behalve een aanzienlijke tijdwinst, is ook het milieuvoordeel een belangrijke reden voor invoering van de EBA, wordt duidelijk uit de toelichting van Waasdorp. ‘Voorheen gingen er dozen papieren geleidebiljetten doorheen. Dat zijn er nu al veel minder en scheelt daarmee zowel bomen als CO2-uitstoot voor het vervoer. Bovendien hoeven we nu niet meer alles te archiveren; alle geleidebiljetten worden digitaal bewaard. Dat scheelt ook handling en is daarmee goedkoper. Ook sneller en makkelijker kunnen werken is een absoluut pre van digitale geleidebiljetten, vooral ook voor de weegmeester. Die hoeft alleen nog maar het kenteken in te toetsen en het gewicht op te slaan.’

Heerhugowaard: ‘papierloos rijden met tablet’

Minder papier, minder CO2-uitstoot en sneller kunnen handelen zijn voor de gemeente Heerhugowaard de belangrijkste redenen geweest om met de EBA te gaan rijden, vertelt Harry Baartscheer, leidinggevende van de gemeentereiniging. ‘We rijden volledig papierloos en werken daardoor efficiënter en duurzamer. Het werken met de EBA gaat heel gemakkelijk. De chauffeur heeft een tablet op zijn voertuig en geeft in de LZP-software de rit uit die hij gaat rijden. Bij de verwerker is het kenteken dan al als vooraanmelding bekend waardoor er snel kan worden in- en uitgewogen. Direct daarna is op de server van LZP het gewicht bekend. Ritten en gewichten kunnen direct worden ingezien en mede daardoor hebben we ook met de managementrapportages een slag gemaakt.’

LZP: ‘koppelen met PieterBas gemakkelijk’

Heerhugowaard is een van de gemeente waarmee LZP al met de EBA koppelt, vertelt directeur Aziz Rahmouni. ‘De EBA voorziet in de behoefte van de gemeente om papierloos te kunnen rijden. Door de koppeling tussen LZP en HVC kunnen nu alle LZP-klanten de EBA gebruiken. Na Alkmaar volgt naar verwachting volgt ook nog de gemeente Langendijk. Het totstandbrengen van de EBA- koppeling ging met PieterBas heel  makkelijk, vertelt hij. ‘Bedrijven denken vaak dat het toch wel wat werk is, maar dat is zeker niet zo. De EBA is een bewezen standaard, er geen maatwerk voor nodig. We krijgen een link met een koppeling. Binnen een half uur kunnen de eerste wagens met de EBA rijden. Makkelijker kan het niet.’

Meer weten?

Wilt u meer weten over de mogelijkheden die de PieterBas-software biedt of over EBA-geleidebiljetten? Neem contact op met Bart Punselie, telefoon: (024) 3585820 of e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Of volg PieterBas op TwitterLinkedIn of Facebook en blijf op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *