Hoofdstuk 4 boek ‘Digitalisering in de afvalindustrie’: de administrateur

Digitalisering in de afvalindustrie Bol.com digitale planner digitale chauffeur digitale weegmeester digitale administrateur PieterBas Automatisering

Digitaal factureren op basis van pdf en UBL,  inclusief ingebouwde controles om fouten te voorkomen, en koppelen met de financiele administratie.  Deze onderwerpen staat centraal in het vierde hoofdstuk van ‘Digitalisering in de afvalindustrie’. Het gloednieuwe boek dat te koop is bij Bol.com, beschrijft het complete proces van digitalisering van de afvallogistiek: van het aannemen van orders tot en met facturatie. Auteur is B2Bjournalist en techblogger Marguerite Tachet. ‘Digitalisering in de afvalindustrie’ bundelt de posts die zij schreef voor het PieterBas-blog. Daarvoor onderzocht ze wat digitalisering is en hoe het in de praktijk werkt voor de planner, chauffeur, weegmeester en administrateur. Ook beschrijft ze wat de voordelen voor hun dagelijks werk zijn. Het boek staat onder eindredactie van Frank Dusée die in een serie blogposts een sneak peak van de hoofdstukken geeft. Dit keer hoofdstuk 4: de digitale administrateur.

>> Foto: digitalisering stroomlijnt bedrijfsprocessen. Zo staat het gewicht na de weging direct klaar om te factureren (foto: administrateur Wil van de Baetsen-Groep).

Voordelen digitaal factureren

Makkelijker, minder werk, milieuvriendelijk, goedkoper, ook nog eens eerder betaald krijgen en daardoor een positief effect op de cashflow. De lijst met redenen waarom afvalinzamelaars en –verwerkers overstappen op digitaal factureren is ellenlang. In hoofdstuk vier over de digitale administrateur zet het boek ‘Digitaliseren in de afvalindustrie’ de belangrijkste onder elkaar.

Meer weten? Lees dan: de 7 voordelen van digitaal factureren.

Ingebouwde controles voorkomen fouten

Facturen nooit meer achteraf na verzending hoeven te corrigeren. Dat kan als het systeem ingebouwde routinecontroles heeft. Daarmee voorkomen bedrijven in de afvalindustrie dat ze gemaakte fouten moeten herstellen. Ook scheelt het tijd en ergernis, niet in de laatste plaats bij de klant. Controle is om twee redenen belangrijk: voor een correcte factuur en voor een sluitende administratie, zoals de massabalans of de meldingen aan het LMA. Hoe eerder een fout wordt ontdekt, hoe minder groot de gevolgen zijn verderop in het proces. 

Meer weten? Lees dan: ingebouwde controles voorkomen fouten.

Digitaal factureren op basis van pdf

Sneller en makkelijker werken. Dit is een van de voordelen van digitaal factureren. Dat kan al vanaf één klant. Aan het facturatieproces verandert niets. Ook zijn combinaties mogelijk, bijvoorbeeld van digitaal factureren en het per post verzenden van nota’s. Of een factuur per e-mail en post versturen. Het systeem regelt dit automatisch. De handling neemt hierdoor af: de factuur in de enveloppe stoppen, het plakken van de postzegel en het posten van de brief komen allemaal te vervallen.

Meer weten? Lees dan: digitaal factureren scheelt werk en papier en daardoor kosten.

Digitaal factureren op basis van UBL-standaard

Digitale facturen rechtstreeks versturen én geautomatiseerd inlezen. Dat kan door te factureren op basis van de UBL-open standaard. Facturen worden door de klant zonder tussenkomst van een administratief medewerker ingelezen en automatisch geboekt. Inkoopfacturen hoeven daardoor niet meer handmatig te worden ingevoerd. Dat scheelt niet alleen tijd en geld, maar gaat ook sneller.

Meer weten? Lees dan: digitaal factureren met UBL open standaard.

Koppelen met financiële administratie

Snel en foutloos factureren. Dat is een van de belangrijkste functies van administratieve software. Aangemaakt nota’s worden daarna verwerkt in de financiële administratie. Dat kan met de hand. Handiger is het om te koppelen met administratieve software. Hierdoor neemt niet alleen de kans op fouten af, ook zijn er veel minder administratieve werkzaamheden nodig.

Meer weten? Lees dan: koppelen met financiële software: het hoe en waarom.

Uitgegeven bij Bol.com

‘Digitalisering in de afvalindustrie’ beschrijft wat bedrijven in de afvalindustrie kunnen digitaliseren en automatiseren, en hoe dat in de praktijk werkt. Ook belicht het boek wat de voordelen zijn voor de mensen die er dagelijks mee werken, waaronder de planner, chauffeur, weegmeester en administrateur. Het boek is te koop bij Bol.com. Klik hier om te bestellen.

De digitale planner Digitalisering in de afvalindustrie standaard afvalsoftware PieterBas Automatisering (2)
Opnames op de planning bij Swartjes Transport voor de vlog die voor de lancering van het boek werd gemaakt. 

Interesse in de andere hoofdstukken? Lees dan ook:
Hoofdstuk 1 boek ‘Digitalisering in de afvalindustrie’: de digitale planner
Hoofdstuk 2 boek ‘Digitalisering in de afvalindustrie’: de digitale chauffeur
Hoofdstuk 3 boek ‘Digitalisering in de afvalindustrie’: de digitale weegmeester

Meer weten?

Wilt u weten hoe u met de standaard afvalsoftware van PieterBas ook uw operationele afvalprocessen kunt digitaliseren? Neem dan contact op met Bart Punselie, telefoon: (024) 3585820 of e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Of volg PieterBas op TwitterLinkedIn of Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *