Hoofdstuk 3 boek ‘Digitalisering in de afvalindustrie’: de digitale weegmeester

Digitalisering in de afvalindustrie digitaal wegen onbemand wegen digitale weegmeester PieterBas Automatisering standaard afvalsoftware

Vrachten bemand en onbemand wegen. Dit onderwerp staat centraal in het derde hoofdstuk van ‘Digitalisering in de afvalindustrie’. Het gloednieuwe boek, waar nu hard aan wordt gewerkt, beschrijft het complete proces van digitalisering van de afvallogistiek: van het aannemen van orders tot en met facturatie. Auteur is B2Bjournalist en techblogger Marguerite Tachet. ‘Digitalisering in de afvalindustrie’ bundelt de posts die zij schreef voor het PieterBas-blog. Daarvoor onderzocht ze wat digitalisering is en hoe het in de praktijk werkt voor de planner, chauffeur, weegmeester en administrateur. Ook beschrijft ze wat de voordelen voor hun dagelijks werk is. Het boek, dat op 21 november wordt gelanceerd tijdens de recyclingvakbeurs, staat onder eindredactie van Frank Dusée. In een serie blogposts belicht hij alvast de hoofdstukken die klaar zijn. Dit keer hoofdstuk 3: de digitale weegmeester.

>> Foto: digitaal wegen bij Venus Containers, een van de bedrijven uit de vlog die speciaal wordt gemaakt voor de lancering van het boek ‘Digitalisering in de afvalindustrie.’

Onbemand wegen

Wachtrijen voor de weegbrug, veel papierwerk door het papieren geleidebiljet en op kantoor meer handling doordat de papieren weegbon en factuur bij elkaar moeten worden gezocht. Bedrijven waar het wegen nog met papier gepaard gaat, hebben veel extra werk. Die nadelen zijn er niet als de chauffeur zelf onbemand weegt met een tablet of boordcomputer. Alle documenten zijn gedigitaliseerd en het complete traject is  geautomatiseerd; zowel het wegen als de administratieve afhandeling met de digitale weegbon. En met de Weegkiosk, een interactief touchscreen, wegen zowel eigen als derden chauffeurs ook nog eens buiten openingstijden. Bedrijven kunnen klanten daardoor een betere service bieden. Ook dat is een belangrijk voordeel van onbemand wegen.

Meer weten? Lees dan: onbemand wegen: minder wachtrijen en service aan klanten verhogen.

Onbemand wegen met Weegkiosk

Werk op de werf dat stagneert omdat de terreinmedewerker steeds van z’n shovel moet om op de weegbrug vrachten te wegen. Bij bedrijven waar nog niet onbemand wordt gewogen, kan werk daardoor stagneren. Dat nadeel is er niet als eigen en externe chauffeurs zelf onbemand wegen met de Weegkiosk, een interactief touchscreen. Het hele weegproces is geautomatiseerd, inclusief de administratieve afhandeling met de digitale weegbon. Omdat de weeggegevens direct klaarstaan om te factureren, kan er eerder worden gefactureerd en worden nota’s sneller betaald. Behalve dat chauffeurs op elk moment snel en makkelijk zelf kunnen wegen, is ook dat een belangrijk voordeel van de Weegkiosk.

Meer weten? Lees dan: weegkiosk: onbemand wegen zonder dat terreinwerk stagneert.

Digitale weegmeester en EBA

De weegmeester gaat digitaal. Zijn werk op de weegbrug wordt niet langer bepaald door stapels papieren documenten (waaronder het geleidebiljet) en het oeverloos met de chauffeurs communiceren over de vracht en het vastgelegde gewicht. En dat terwijl hij tussendoor ook nog eens de werf op moet om een vracht te controleren en accepteren. Nee, de digitale weegmeester heeft rust en houdt ook nog eens tijd over. Zo kan hij bijvoorbeeld tussendoor op de shovel klimmen om een berg gesorteerd afval te verplaatsen. Zelfs als er tussendoor een vracht moet worden geaccepteerd kan hij blijven zitten. Dat doet hij met z’n tablet. Ook dit gaat digitaal.

Meer weten? Lees dan: de weegmeester gaat met de EBA digitaal.

Digitale weegbon

Minder handling, het mes in de papierberg en de service aan klanten verhogen. Het zijn voordelen van de digitale weegbon. Het gewicht wordt direct na de weging per mail verstuurd. Alle administratieve werkzaamheden na de weging zijn geautomatiseerd. Bedrijven kunnen daardoor makkelijker en sneller werken waardoor ze op kosten besparen.

Meer weten? Lees dan: digitale weegbon scheelt bedrijven in de afvalindustrie werk en daardoor kosten.

Uitgegeven bij Bol.com

De digitale planner Digitalisering in de afvalindustrie standaard afvalsoftware PieterBas Automatisering (2)‘Digitalisering in de afvalindustrie’ wordt op 21 november gelanceerd tijdens Recycling 2018. Auteur is Marguerite Tachet, B2Bjournalist en techblogger. Vanuit haar interesse voor technologie gaat ze op onderzoek en beschrijft ze wat bedrijven in de afvalindustrie kunnen digitaliseren en automatiseren, en hoe dat in de praktijk werkt. Ook belicht ze in het boek wat de voordelen zijn voor de mensen die er dagelijks mee werken, waaronder de planner, chauffeur, weegmeester en administrateur.

Dit is de derde post in een serie van Frank Dusée, eindredacteur van ‘Digitalisering in de afvalindustrie.’ Hij schrijft regelmatig over de totstandkoming van het boek dat direct na de lancering op 21 november te koop is via Bol.com. Daarvoor maken Frank en Marguerite ook een vlog (foto: het maken van beelden op de planning bij Swartjes Transport, red.).

Interesse in meer sneak peaks? Lees dan ook:
Hoofdstuk 1 boek ‘Digitalisering in de afvalindustrie’: de digitale planner
Hoofdstuk 2 boek ‘Digitalisering in de afvalindustrie’: de digitale chauffeur

Meer weten?

Ook nieuwsgierig naar de volgende hoofdstukken? Volg  het PieterBas-blog dan op TwitterLinkedIn of Facebook. Wilt u meer weten over de standaard afvalsoftware van PieterBas? Neem dan contact op met Bart Punselie, telefoon: (024) 3585820 of e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *