Hoofdstuk 1 boek ‘Digitalisering in de afvalindustrie’: de digitale planner

De digitale planner Digitalisering in de afvalindustrie standaard afvalsoftware PieterBas Automatisering

Orders aannemen en plannen. Dat onderwerp staat centraal in het eerste hoofdstuk van ‘Digitalisering in de afvalindustrie. Het gloednieuwe boek, waar nu hard aan wordt gewerkt, beschrijft het complete proces van de afvallogistiek: van orderaanname tot en met facturatie. Auteur is B2Bjournalist en techblogger Marguerite Tachet. ‘Digitalisering in de afvalindustrie’ bundelt de posts die zij schreef voor het PieterBas-blog. Daarvoor onderzocht ze wat digitalisering is en hoe het in de praktijk werkt voor de planner, chauffeur, weegmeester en administrateur. Ook beschrijft ze wat de voordelen voor hun dagelijks werk is. Het boek, dat op 21 november wordt gelanceerd tijdens Recycling 2028, staat onder eindredactie van Frank Dusée. In een serie blogposts licht hij alvast een tipje van de sluier op. Als eerste hoofdstuk 1: de digitale planner.

>> Foto: het digitaal plannen van orders voor afzetcontainers bij Venus Containers, een van de bedrijven uit de vlog die speciaal voor de lancering van het boek wordt gemaakt.

Orders digitaal aannemen en plannen

Orders niet meer met de hand invoeren. Dat kan doordat klanten opdrachten voor een containerwissel of lediging van een rolcontainer zelf aanmelden via een online portal. Orders komen automatisch in het planningssysteem waarna de planner ze makkelijk aan de juiste wagen toe kan wijzen. Ook bij veranderingen en spoedorders. Digitale orderaanname en plannen scheelt bedrijven in de afvalindustrie daardoor veel werk en tijd waardoor ze kosten besparen. Behalve dat kunnen ze flexibeler werken en de service aan hun klanten vergroten.

Meer weten? Lees dan: orders digitaal aannemen en plannen.

De planner gaat met de EBA digitaal

De planner gaat digitaal. Zijn werk op de planning wordt niet langer meer bepaald door de papieren geleidebiljetten en andere documenten die bij een order met de chauffeur meegaan. Ook heeft hij geen extra werk meer als er een opdracht tussendoor komt of een order onverwachts verandert. Nee, de digitale planner ziet het geleidebiljet helemaal niet meer. In zijn digitale wereld gaat de EBA, de elektronische begeleidingsbrief afval, automatisch met een order mee naar de tablet of boordcomputer van de chauffeur. Dat maakt het werken voor de planner makkelijker waardoor het tijd scheelt. Ook is de foutkans aanzienlijk kleiner waardoor onnodig herstelwerk verdwijnt.

Meer weten? Lees dan: de planner gaat met de EBA digitaal.

Gegevens automatisch aan order gekoppeld

Alle gegevens die de chauffeur onderweg invoert direct gekoppeld aan de juiste order. Dat is een van de grote voordelen als bedrijven orders met een tablet of boordcomputer uitvoeren. Tegelijkertijd worden orders automatisch aangevuld met ontbrekende gegevens, zoals een handtekening van een klant of een foto die de chauffeur van de situatie ter plaatse heeft gemaakt. Daardoor zijn de orders in het ICT-systeem altijd compleet en up-to-date. Bedrijven hoeven alle aparte informatie niet meer bij elkaar te zoeken om een order compleet te maken. Dat scheelt tijd en daarmee kosten.

Meer weten? Lees dan: gegevens automatisch aan order gekoppeld.

Spoedorders snel en makkelijk afhandelen

Chauffeurs die een begeleidebiljet verkeerd invullen als er een spoedklus op hun route tussendoor komt. Bedrijven die met het papieren geleidebiljet werken, riskeren daarmee bij controle onderweg een torenhoge boete. Bedrijven die met een tablet of boordcomputer orders onderweg mobiel afhandelen, hebben zo’n haastklus zonder onnodig papierwerk snel geregeld. De planner stuurt het juiste elektronische begeleidebiljet afval, de EBA, direct naar de tablet van de chauffeur. ‘Behalve dat dat snel en makkelijk gaat, kunnen bedrijven hun service aan de klant vergroten.

Meer weten? Lees dan: spoedorders snel en makkelijk afhandelen.

Uitgegeven bij Bol.com

De digitale planner Digitalisering in de afvalindustrie standaard afvalsoftware PieterBas Automatisering (2)‘Digitalisering in de afvalindustrie’ wordt in november gelanceerd tijdens de Recyclingvakbeurs. Auteur is Marguerite Tachet, B2Bjournalist en techblogger. Vanuit haar interesse voor technologie gaat ze op onderzoek en beschrijft ze wat bedrijven in de afvalindustrie kunnen digitaliseren en automatiseren, en hoe dat in de praktijk werkt. Ook belicht ze in het boek wat de voordelen zijn voor de mensen die er dagelijks mee werken, waaronder de planner, chauffeur, weegmeester en administrateur.

Dit is de eerste post in een serie van Frank Dusée, verkoopadviseur en redacteur van ‘Digitalisering in de afvalindustrie.’ De komende maanden schrijft hij regelmatig over de totstandkoming van het boek dat direct na de lancering in november te koop is via Bol.com. Daarvoor maken Frank en Marguerite ook een vlog (het maken van beelden op de planning bij Swartjes Transport, red.).

Interesse in meer sneak peaks? Lees dan ook:
Hoofdstuk 2 boek ‘Digitalisering in de afvalindustrie’: de digitale chauffeur
Hoofdstuk 3 boek ‘Digitalisering in de afvalindustrie’: de digitale weegmeester

Meer weten?

Ook nieuwsgierig naar de volgende hoofdstukken? Volg  het PieterBas-blog dan op TwitterLinkedIn of Facebook. Wilt u meer weten over de standaard afvalsoftware van PieterBas? Neem dan contact op met Bart Punselie, telefoon: (024) 3585820 of e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *