Het succes van sociale media: praat online en deel, deel, deel

Sociale media PieterBas AutomatiseringSteeds meer Nederlandse bedrijven worden ‘social’, vooral Twitter is populair. In 2013 gebruikte 27 procent van de bedrijven in Nederland blogs of microblogs, zoals Twitter.

Daarmee lopen Nederlandse bedrijven voorop, meldde het CBS eerder deze week.

Ter vergelijking: in de EU ‘twittert’ gemiddeld 10 procent van de bedrijven.

Ondanks de groeiende populariteit van sociale media, weet de snelle rekenaar dat nog steeds een kleine driekwart van de bedrijven Twitter, LinkedIn en Facebook niet of beperkt gebruikt.

Te veel werk, onze kennis ligt op straat, we bereiken er niets mee en medewerkers kunnen te veel hun eigen gang gang, zijn zo maar een paar van de daarvoor genoemde argumenten.

Dus is de hamvraag: waarom social media? Het PieterBas-blog geeft antwoord op deze en een aantal andere meest gestelde vragen.

Waarom social media?
Om meerdere redenen; bedrijven vergroten daarmee hun naamsbekendheid en breiden tegelijkertijd ook hun netwerk uit. Grote kans dat daar potentiële klanten bij zijn.

Bovendien leveren de sociale media-activiteiten ambassadeurs op: door eigen kennis en die van anderen te delen, door mensen verder te helpen en het gesprek aan te gaan krijgen bedrijven ambassadeurs die hun producten of diensten promoten.

En ook niet onbelangrijk: actief zijn op social media draagt bij aan een hoge google ranking. Iedereen die actief is op social media weet dat de onderwerpen die online worden gedeeld hoog in Google opduiken.

En er is nog een argument op met sociale media te beginnen: als een bedrijf niet op sociale media ‘zit’ en concullega’s wel, dan wordt er hen gepraat en niet over uw bedrijf, producten en diensten.

Kan ik starten zonder een social mediastrategie?
Tot ver in de spelonken van het internet zijn posts te vinden met advies en tips over het ontwikkelen van een sociale mediastrategie. Voor doorgewinterde social influencers is dat misschien een goede start. Maar is het ook handig om vanuit de theoretische invalshoek social media in te schieten als het bedrijf en de medewerkers weinig of geen ervaring hebben met sociale media?

Een strategie is 1, uitvoeren is 2. Om enig idee te hebben hoe een strategie in de praktijk zal uitpakken, is het handig om zelf ervaring met social media te hebben. Digitaal netwerken en online met elkaar praten kent z’n eigen mores, die ontdek je vooral door te doen.

In de praktijk zie je dan ook dat de meeste bedrijven een tweesporenbeleid volgen. Ze zetten grof de lijnen uit en gaan dan aan de slag. Al doende leren ze wat het effect van social media is en welke resultaten ze daarmee bereiken op basis waarvan ze hun koers bijstellen en hun strategie verder ontwikkelen.

Hoe begin ik met social media?
Denk na over de doelgroepen die u wilt bereiken en ontwikkel content die voor hen waarde toevoegt. Als u online informatie deelt die écht goed is, zullen andere zich ontpoppen tot uw ambassadeurs en de berichten graag voor u delen.

Wat zijn doelen die bedrijven met sociale media kunnen halen?
1 – Online aanwezig zijn (vooral als concullega’s dat nog niet zijn)

2 – Vergroten naamsbekendheid
3 – Bijdragen aan beoogde marktprofilering
4 – Profilering als kennisleider (though leader)
5 – Werken aan netwerk van ambassadeurs
6 – Medewerkers betrekken en stimuleren
7 – Nieuwe medewerkers vinden
8 – Verhogen van leads en sales

Hoe belangrijk zijn volgers, fans en likes?
Het gaat niet om kwantiteit, maar om de kwaliteit van de contacten die een bedrijf via sociale media online heeft. Wat hebt u aan 1.000 volgers op Twitter als 80 procent van hen geen bijdrage levert aan de door u geformuleerde doelstellingen. Liever 300 volgers waarvan 95 procent to uw doelgroep behoort en die uw berichten zo interessant vindt dat ze uw content via sociale media delen.

Een voorbeeld: het Twitter-account van PieterBas heeft ruim 400 volgers. In vergelijking met andere sectoren zijn dat er weinig. Voor de Nederlandse afvalindustrie, waar de inzet van sociale media mondjesmaat op gang begint te komen, zijn dit er juist veel. En het gros van die volgers zijn betrokken en delen regelmatig Tweets van PieterBas waardoor per saldo het bereik van de geposte berichten aanzienlijk groter is. Tip: via Tweetreach kan worden gemonitord wie tweets deelt en wat het bereik is.

Moet ik op elk platform aanwezig zijn, hoe maakt ik keuzes?
Nee, bedrijven die hun social media gestructureerd aanpakken beginnen met de twee of drie platforms die optimaal op hun visie en strategie aansluiten. Dat geeft ze de gelegenheid om in de praktijk gefaseerd de berichten af te stemmen op de platforms en de boogde doelstellingen. Bovendien ontdekken ze gaandeweg de mogelijkheden van de verschillende platforms en vinden ze een ‘tone of voice’ in de berichtgeving, ook die van de reacties.

Een voordeel van deze gefaseerde gewijze aanpak is dat bedrijven stapje voor stapje hun weg vinden in sociale media.

Tot slot: tips & tricks
Team up: doe het samen, dat zorgt voor betrokken medewerkers en stimuleert ze ook om intern de boodschap uit te dragen. Bovendien kunnen de teamleden meedenken, bijvoorbeeld over de sociale mediakoers en de doelstellingen die een bedrijf wil halen.

Wees social: praat met uw online contacten; stel ze een vraag, schakel ze in als uw hulp nodig heeft, met andere woorden: zorg dat er interactie is. Sociale media is nu eenmaal ‘social’.

Zorg voor een wisselwerking: alleen zenden is uit den boze, social media is er niet voor commerciële doeleinden en promotie, dat gaat snel irriteren. Zie uw online netwerk als een groep ambassadeurs die in verschillende gradaties uw bedrijf en/of producten promoten.

Bied een interessante mix: wissel zakelijke interessante informatie van het bedrijf of van anderen in het netwerk af met leuk of aansprekend nieuws. Mix ook berichten, foto’s, video’s en links naar het bedrijfsblog of andere informatieve websites.

Deel, deel, deel: deel niet alleen berichten van het medewerkers, het bedrijfsblog of de andere eigen sociale mediaplatforms. Deel vooral ook berichten van anderen die in lijn zijn met de uitgestippelde sociale mediakoers. Vergeet daarbij de funfactor niet: ook berichten met ogenschijnlijk nietszeggende opmerkingen, foto’s of video’s kunnen aan de sociale mediadoelstellingen bijdragen. Natuurlijk moet er wel een balans zijn met de andere informatieve berichten. Maar voor elk bedrijf dat die juiste mix weet te vinden, worden sociale media een succes. Geheid! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *