Herman van der Haak over filmen in de afvalindustrie: ‘je moet de beelden kunnen zien’

Het begon met een video over de ARN in Nijmegen. Inmiddels heeft Herman van der Haak ettelijke video’s gemaakt over afvalinzameling, -verwerking en recycling. Een filmmaker met een journalistieke inslag, zoals hij zichzelf omschrijft. Die keer op keer in een video het bedrijf, de manier van werken en de sfeer wil laten zien. ‘Ik laat me leiden door de mensen achter het bedrijf, wat ze me vertellen. Daarom zijn mijn films ook nooit hetzelfde. Ze vertellen elke keer een ander verhaal.’

Herman maakt voor het in standaard afvalsoftware gespecialiseerde PieterBas regelmatige video’s. Behalve bedrijfsfilms over klanten als M&M, Swartjes Transport en de Baetsen Groep, gaat dat ook over de recycling van bouw- en sloopafval, de mobiele tabletoplossing en digitaal wegen.

Hoeveel video’s heb je inmiddels gemaakt?
‘Ik schat dat dat er de afgelopen jaren zo’n 500 zijn geweest over heel uiteenlopende onderwerpen; van bedrijfsfilms voor een makelaardij, bakker, een bank, dierenkliniek, een podiumbouwer tot de serie films voor PieterBas. Die diversiteit is een bewuste keuze. Het houdt me scherp omdat geen video hetzelfde is. Daardoor moet ik me steeds opnieuw in het onderwerp verdiepen en goed nadenken hoe ik een bedrijf, het verhaal er achter vertaal in aansprekende beelden en uiteindelijk in een informatief video. Elk onderwerp is me even lief, maar de leukste video vind ik nog steeds die van het Nederlands Reddingmuseum Dorus Rijker in Den Helder.’

Inhoud niet beschikbaar.
Accepteer cookies door op Accepteren in de banner te klikken

Hoe maak je de vertaalslag van hetgeen je wilt vertellen naar een video?
‘De basis daarvoor is een uitgebreid interview. Die verhalen vertellen veel. Ze leren mij wat voor’n soort bedrijf het is, hoe de sfeer is, wat mensen drijft, hoe ze als collega’s samenwerken om elke dag weer mooie resultaten te halen. Als je dat tijdens het filmen op je netvlies hebt, krijg je de meest natuurgetrouwe beelden. Daarom bereid ik mijn filmwerk minimaal voor; het blijft beperkt tot het gesprek aan het begin. Daarna loop ik door het bedrijf en screen ik continu wat er gebeurt. Als ik in mijn ooghoek wat zie, stop ik en pak als in een automatisme mijn camera er bij. De mooiste shots zijn vaak maar een paar seconden beschikbaar. Het verhaal zit in mijn hoofd. Eigenlijk doe ik niets anders dan inkleuren. Maar dan wel met de juiste plaatjes en die moet je kunnen zien.’

Herman van der Haak video Image Report PieterBas Automatisering (2)Waarom is een korte video belangrijk?
‘Dat houdt de aandacht vast en voorkomt dat kijkers voortijdig afhaken en daardoor niet de hele boodschap van de video meekrijgen. Het kort en bondig houden zit hem vooral in de kunst van het weglaten. Ik vraag de opdrachtgever altijd een verhaal te schrijven van zo’n 200 woorden. Meestal krijg ik dan een tekst van 500 woorden. Door te schrappen blijft alleen de essentie over. Dat is waar het om gaat en dat is waar de gemiddelde kijker tijd voor willen nemen.’

Over welke video die je voor PieterBas hebt gemaakt, ben je het meest tevreden?
‘De bedrijfsfilm van de Baetsen Groep. Dat is een groot bedrijf met veel en uiteenlopende activiteiten in de afvalinzameling, -verwerking en recycling. Het was een uitdaging, maar uiteindelijk zijn we er in geslaagd om dat overzichtelijk samen te vatten in een korte informatieve video.’

Wat is de essentie van je filmwerk voor de Nederlandse afvalindustrie?
‘Er gebeurt veel, de ontwikkelingen gaan snel.
Bedrijven spelen daar onder meer op in door efficiënter te gaan werken, door te digitaliseren en te automatiseren. Met de video’s informeren we daar op een aansprekende manier over. Met de bedrijfsfilms zien ze hoe collega’s het doen, dat is een voorbeeld en tegelijkertijd een bron van informatie. De themavideo’s informeren gericht en heel breed; van het onderweg mobiel afhandelen van orders tot de digitale begeleidingsbrief en het digitaal registreren bij een milieustraat. We streven naar een hoge mate van objectiviteit. Dat is belangrijk voor de geloofwaardigheid van een video. Daarom schromen we ook niet om de uitdagingen van ontwikkelingen of nieuwe producten te benoemen en geïnterviewden naar de nadelen daarvan te vragen.’

Bekijk ook de andere video’s
Meer video bekijken die Herman heeft gemaakt? U vindt ze allemaal in PieterBas in beeld, in vier afspeellijsten: digitalisering & mobiel werkeninzameling & reiniginginzameling & verwerking bedrijfsafval en klanten & projecten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *