Hans Buskens spreker Digital Marketing in 1 day: ‘mooie resultaten contentmarketing’

Profilering als kennisleverancier, een grotere naamsbekendheid, meer dan tien keer meer unieke website-bezoekers en klanten die vrijwel dagelijks bellen voor informatie. Dat is zo maar een greep uit de resultaten die het in standaard afvalsoftware gespecialiseerde PieterBas de afgelopen jaren bereikte met contentmarketing, zegt commercieel directeur Hans Buskens. Hij is een van de sprekers tijdens Digital Marketing & Social Strategy in 1 day dat op 19 november as. plaatsvindt in het Spant in Bussum.

Ook is het imago sterk verbeterd, noemt hij als ander resultaat van de contentmarketing. ‘We staan nu bekend als innovatief bedrijf, kreeg ik terug van onder meer Attero. Ook beschikken we volgens Shanks NL over veel kennis van ICT en het afvaldomein en ontwikkelden we de laatste twee jaar veel nieuwe software, aldus GP Groot, Bruins & Kwast en Avalex. Bovendien gaven verschillende prospects aan dat we een kwalitatief hoogwaardig product leveren.’

Verdubbeling van het aantal new business leads noemt Buskens als ander resultaat van de contentmarketing van PieterBas. ‘Ook worden we uitgenodigd voor deelname aan branchecommissie, zoals de open standaard EBA, en worden we regelmatig gevraagd voor free publicity. Voorheen was dat zelden of nooit. En een bonus vind ik dat de interne communicatie is verbeterd: technische mensen zijn beter geïnformeerd over de commerciële propositie van producten en diensten en verkopers zijn beter geïnformeerd over de innovatie en werking er van. En ook belangrijk: de betrokkenheid en trots van medewerkers is toegenomen.’

Digital Marketing & Social Strategy in 1 day
Hans-Buskens-PieterBas-Automatisering-sponsor-NVRD-jaarcongresBuskens geeft tijdens Digital Marketing & Social Strategy in 1 day toehoorders een kijkje in de keuken van de contentmarketing van PieterBas die sterk stoelt op de inbound-filosofie.

‘We publiceren geen posts sec alleen maar om de leadgeneratie te vergroten. We schotelen lezers interessante en informatieve artikelen voor’, vat hij de essentie daarvan samen. ‘Met de beoogde marketingdoelen op het vizier publiceren we posts over uiteenlopende onderwerpen over de afvalindustrie, recycling en upcycling. Maar ook over tech, de innovator Daan Roosegaarde, 3D-printen, fruitleer en de keuken van de toekomst.’

Na vier jaar neemt de contentmarketing van PieterBas inmiddels een vooruitgeschoven positie in de Nederlandse afvalindustrie in. ‘Met name het continu blijven doorontwikkelen van de contentmarketingstrategie heeft daaraan bijgedragen’, stelt Buskens. ‘Zo hebben we de afgelopen maanden een nieuwe website in gebruik genomen met een magazine-look & feel waarin het blog een nog prominentere plaats heeft. Dat heeft zeker bijgedragen aan de toename van het aantal unieke bezoekers per dag’, zegt hij op basis van de statistieken. ‘Mensen vinden nu makkelijker hun weg, lezen meer artikelen en blijven gemiddeld langer op de website.’

Eigen videokanaal
En de volgende stap is al weer gezet. Het nieuwe videokanaal is zo goed als klaar, zegt Buskens. ‘Behalve met een ervaren journalist voor de content, werken we nu ook samen met een filmmaker die gemiddeld tweewekelijks een video oplevert. En dat blijkt in een behoefte te voorzien. We zijn daar nog niet zo lang mee bezig, maar nu al zijn de video’s in totaal al duizenden keren bekeken.’

Met contentmarketing, inclusief de nieuwe website en de videocontent, heeft PieterBas de old school  marketing, zoals Buskens dat noemt, voor het grootste deel vervangen. ‘Van de traditionele oudbound marketing is alleen nog de gedrukte nieuwsbrief overgebleven. Incidenteel wordt er ook nog ouderwets aan direct mail gedaan. Maar gezien de relatief hoge kosten per contactmoment zijn dit inmiddels uitzondering geworden.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *