Hans Buskens: ‘PieterBas van begin af aan koploper in inboundmarketing’

Delen is vermenigvuldigen. Dat is sinds de introductie in 2012 het motto van de marketingstrategie ‘nieuwe stijl’ van PieterBas Automatisering. ‘We willen onze kennis van de afvalindustrie die we in de afgelopen 25 jaar hebben opgebouwd delen’, zei commercieel directeur Hans Buskens van het in standaard afvalsoftware gespecialiseerde bedrijf daar bij de start over. ‘Helpen, stond en staat daarbij nog steeds voorop. Niet het sec promoten van onze producten en diensten en steeds roepen dat je als bedrijf de beste bent.’

Klant centraal stellen

De klant centraal stellen en niet het bedrijf – het zogeheten inboundmarketing – is een relatief nieuwe vorm van marketing. Sinds 2012 is PieterBas daarmee een van de koplopers in het Nederlandse MKB en de afvalindustrie in het bijzonder, weet Buskens. Reden waarom hij een veel gevraagd sprekers is voor congressen en bijeenkomsten, zo ook weer op 28 juni als hij een presentatie geeft tijdens het congres ‘Digital Future of B2B’ op de High Tech Campus Eindhoven. Het idee om voor inboundmarketing te kiezen, ontstond geleidelijk, vertelt hij in aanloop naar het marketingevent aan Marketingfacts.

Hans-Buskens-PieterBas-Automatisering-sponsor-NVRD-jaarcongres‘We maakten indertijd al video’s over PieterBas. Het bleek een uitdaging om onze kernactiviteiten goed in beeld te brengen. Reden waarom we klanten vroegen te laten zien wat hún bedrijfsactiviteiten zijn en hoe ze daarbij met de PieterBas-software werken. Wat schetst onze verbazing? De video’s met PieterBas in een bijrol werden het meeste bekeken. Ik raakte definitief overtuigd van inboundmarketing toen een klant vroeg of het PieterBas-logo uit de video kon. Die presteerde uiteindelijk het beste. Onze klanten hadden duidelijk behoefte aan informatieve video’s en niet aan reclameboodschappen. Op dat moment wist ik zeker dat we daar iets mee moesten: geen ongevraagde reclame zenden, maar informatie delen.’

>> Hans Buskens: ‘De switch maken van het zendergerichte outboundmarketing naar het klantgerichte inboundmarketing was een drastische stap.’

Kennisblog als pijler

Sinds de start, ruim vier jaar geleden, is het kennisblog een belangrijke pijler geweest onder de inboundmarketing van PieterBas. ‘We posten tussen de vier en zes blogposts per week die op sociale media worden gedeeld, zoals LinkedIn, Twitter en Facebook’, zegt Buskens. Het moest inhoudelijk goede content zijn die voorziet in de behoefte van de markt. Ik wilde dat mensen dachten: ‘Ja, hier heb ik echt iets aan en dit zou ik iedere week wel willen lezen! 

Continuïteit

Buskens wilde niet dat de inboundmarketing ten onder zou gaan aan het eigen succes. ‘Eigen medewerkers laten bloggen is daarom voor mij nooit een optie geweest. Als mijn programmeurs graag hadden willen bloggen, waren ze wel blogger geworden’, zei hij in het interview. ‘Bovendien; bedrijven starten met bloggen om hun dalende aantal leads op te krikken. Als daar dankzij het bloggen weer een stijgende lijn in komt, krijgen diezelfde medewerkers het weer druk, en het eerste dat er dan bij inschiet is het bloggen. En dan dondert de hele inboundmarketing in elkaar.’  Om dat voor te blijven, huurt Hans een freelance journaliste in. ‘Dat zorgt voor kwalitatief goede content én garandeert de continuïteit. Zij werkt intensief samen met de PieterBas-specialisten, klanten en relaties aan interessante blogposts die mensen graag lezen. Dat Google ons daarbij vaak beloont met een hoge ranking is mooi meegenomen maar niet ons hoogste doel. Wel dat we bij beslissers in de afvalindustrie top-of-mind zijn en blijven.

Hoe een bedrijf zich voorbereidt op de omslag van outbound- naar inboundmarketing legt Hans uit in zijn breakout-sessie tijdens de Digital Future of B2B. Tijdens dit evenement komt de digitale toekomst van sales en marketing uitgebreid aan bod. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *