Handtekening bij digitaal rijden niet verplicht: makkelijker werken voor chauffeur

EBA elektronische begeleidingsbrief afval digitaal rijden digitaal wegen Digitalisering in de afvalindustrie PieterBas Automatisering

Een volle container op de wagen zetten en direct vertrekken zonder dat er een handtekening voor ontvangst nodig is. Zo makkelijk gaat het als bedrijven digitaal rijden met de EBA – de elektronische begeleidingsbrief afval. Dat scheelt tijd omdat een handtekening wettelijk niet verplicht is, noemt verkoopadviseur Frank Dusée van PieterBas Automatisering als belangrijk voordeel. ‘Orders kunnen daardoor sneller worden uitgevoerd. Op locatie scheelt dat zoeken naar iemand om een handtekening te zetten. Bovendien gaat ook het wegen vlotter. De chauffeur hoeft niet uit te stappen om het papieren geleidebiljet bij de weegmeester af te geven. Hij weegt zelf onbemand in de cabine op z’n tablet. Dat duurt een paar seconden, langer niet.’

>> Foto: een handtekening is niet verplicht als chauffeurs digitaal rijden. Ze krijgen de EBA – de elektronische begeleidingsbrief afval – automatisch met de order binnen op hun tablet en kunnen die als pdf op hun scherm onderweg aan handhavers tonen.

Minder schrijf- en papierwerk voor chauffeur

Een papieren geleidebiljet moet worden ondertekend door de ontdoener, transporteur en verwerker. De overheid stelt deze eis niet aan het digitale begeleidingsbiljet. Daarom is een handtekening niet verplicht als bedrijven digitaal rijden met de EBA. Behalve de tijdwinst heeft dat ook andere voordelen, weet Dusée. ‘Zo is er veel minder papier- en schrijfwerk voor de chauffeur. Hij hoeft bijvoorbeeld het gewicht niet meer op het papieren geleidebiljet te zetten of met de hand in te vullen als er een order tussendoor komt. Dat vermindert de kans op fouten en daarmee het risico op boetes die kunnen oplopen tot 2.500 euro.’ Een pluspunt van digitaal rijden met de EBA is volgens hem ook dat documenten nooit zoek kunnen raken. ‘Bovendien scheelt het veel handling op kantoor omdat er niet hoeft te worden geprint en gearchiveerd.’

Handtekening op scherm zetten

Alhoewel het wettelijk niet is verplicht, vinden bedrijven het toch belangrijk dat er voor een order wordt getekend, ziet Dusée in de praktijk. ‘Van oudsher is de handtekening onderdeel van het administratieve proces. In de praktijk wordt die vaak als opdrachtbevestiging gezien. En dat kan nog steeds. Alleen werkt dat nu digitaal. Een klant kan na het uitvoeren van een order voor akkoord tekenen op het scherm van de tablet. De chauffeur kan eventueel ook een situatiefoto maken of een notitie bij de order plaatsen. De handtekening, foto of notitie wordt automatisch gekoppeld aan de juiste order en kan in het digitale archief op elk moment worden ingezien. Ook kan de klant de gegevens per mail opvragen. Die krijgt de complete set, inclusief de locatiefoto en de notities van de chauffeur. Dat scheelt werk en tijd. Omdat afvalinzamelaars en -verwerkers daardoor efficiënter kunnen werken, levert digitalisering per saldo een kostenbesparing op.’

Meer weten?

Bekijk dan de video hieronder of lees de post op het PieterBas-blog: ‘handtekening niet verplicht op digitale begeleidingsbrief (maar kan wel)’. Wilt u meer weten over digitalisering met PieterBas? Kijk dan op deze pagina of neem contact op met Bart Punselie, telefoon: (024) 3585820, e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Of volg PieterBas op TwitterLinkedIn of Facebook  en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

Inhoud niet beschikbaar.
Accepteer cookies door op Accepteren in de banner te klikken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *