Frank Dusée: ‘onbemand wegen kan met PieterBas al meer dan 20 jaar, sinds 1997’

Swartjes-Transport-digitaal-rijden-onbemand-wegen-Waste-Insight-AFAS-Software-PieterBas-Automatisering

Onbemand wegen is geen nieuwe ontwikkeling. Dat kan al meer dan 20 jaar. Het begon ruim twee decennia geleden met een chipkaart, later gevolgd door SMS Wegen. Met de komst van nieuwe technologieën zijn er daarna meer mogelijkheden bijgekomen om onbemand te wegen, zegt Frank Dusée, verkoopadviseur bij het in standaard afvalsoftware gespecialiseerde PieterBas Automatisering. ‘Dat kan nu bijvoorbeeld ook in de cabine met een tablet of met de Weegkiosk, een interactief scherm op een zuil. Het wegen gaat helemaal digitaal, er komt geen papieren document meer aan te pas. Omdat daarmee het mes in de papierberg kan, levert dat afvalinzamelaars en -verwerkers een substantiële kostenbesparing op.’

>> Foto: de laatste ontwikkeling: chauffeurs wegen zelf onbemand wegen vanuit de cabine op hun tablet (foto Swartjes Transport).

Chipkaart en SMS Wegen

Onbemand wegen begon in 1997 met een chipkaart waarmee chauffeurs op een weegzuil zelf vrachten konden wegen. De mogelijkheden waren beperkt tot alleen het wegen van restafval en GFT. ‘Dat ging in combinatie met  het elektronisch geleidebiljet, de voorloper van de EBA – de elektronische begeleidingsbrief afval’, zegt Dusée. De eerste gebruiker was de HVC Dordrecht toen nog: GEVUDO). Hoewel het systeem prima functioneerde had het wel een belangrijke beperking, `egt hij. ‘Voor ieder afvalstroomnummer was een apart pasje nodig. Hierdoor was het systeem eigenlijk alleen geschikt voor monostromen.’ De chipkaart, en later de contactloze Mifare-kaart, werden jarenlang gebruikt. Pas 15 jaar later – in 2012 – kwam er met het SMS Wegen een nieuwe mogelijkheid bij om onbemand te wegen, ‘Dat kon eerder ook al, maar was relatief duur’, aldus Dusée. ‘Toen de smartphone en tablet z’n intrede deden was dat prijstechnisch gunstiger. SMS Wegen had een groot voordeel: flexibiliteit. Alle vrachten konden worden gewogen – met verschillende afvalstroomnummers.

Presentatie elektronisch geleidebiljet Eco Tech 1997 PieterBas Automatisering EBA digitaal rijden mobiel werken onbemand wegen WeegApp
Het digitaliseren van vrachtgegevens gaat al een groot aantal jaren terug, blijkt uit een kiekje uit de de oude doos. De foto werd 15 jaar (!) geleden genomen tijdens de EcoTech 1997. PieterBas Automatisering introduceerde daar een eerste ‘oerversie’ van het elektronische geleidebiljet dat toen nog op een chipkaart werd gezet. Op de foto (vlnr) Pieter Bas Buskens, Ron van den Berge en Hans Buskens.

Onbemand wegen met WeegApp op tablet

SMS Wegen kan nog steeds, maar wordt nog relatief weinig gebruikt, wordt duidelijk uit het verhaal van Dusée. ‘Vrij snel daarna, in 2013, kwam de WeegApp. Een app die draaide op een smartphone of tablet waarmee de chauffeur zelf vanuit de cabine onbemand kan wegen. De chauffeur selecteerde in de WeegApp de inkomende of uitgaande weegbrug. Ook toen al was de EBA geïntegreerd in de WeegApp. De chauffeur hoefde ‘m alleen maar aan te vinken om de EBA op z’n mobieltje of tablet binnen te halen. PieterBas voorzag daarmee in de toenemende vraag om flexibel onbemand te wegen tegen lage kosten’, weet hij nog. ‘Dat was een aanzienlijke verandering ten opzichte van de traditionele weegzuil die toentertijd werd gebruikt. Vanwege de hoge investering was dat vooral rendabel voor de bedrijven die grote volumes wegen, zoals bulkgoederen. Door de lagere kosten van de WeegApp werd onbemand wegen ook voor andere bedrijven toegankelijk. Bedrijven die onbemand wegen met de WeegApp kunnen toe met minder personeel’, noemt hij als voordeel. ‘Een operator kan daardoor op meerdere weegbruggen worden ingezet. Zo kan er bijvoorbeeld onbemand worden ingewogen en bemand worden uitgewogen of andersom.’

WeegApp geïntegreerd in ordermanagement

Twee jaar na de invoering van de WeegApp zette PieterBas al een volgende stap in onbemand wegen, herinnert Dusée zich nog, ‘In 2015 werd de WeegApp geïntegreerd in de mobiele werkomgeving. Die ontwikkeling maakte zo veel meer mogelijk, waaronder een koppeling met de planning. Ook kan daardoor het hele ordermanagement op een tablet worden uitgevoerd. Een grote groep Pieter Bas-klanten koos inmiddels voor deze mogelijkheid die anno 2019 steeds verder aan terrein wint. Na het inplannen van de orders krijgt de chauffeur opdrachten volautomatisch binnen op z’n tablet in de cabine. Op de weegbrug weegt hij zelf vanuit de cabine zonder tussenkomst van een weegmeester. Het wegen gaat zo efficiënter en sneller waardoor de wachtrijen voor de weegbrug afnemen. Alle documenten zijn gedigitaliseerd. Daardoor hoeven de chauffeurs tussendoor niet meer naar kantoor om een geleidebiljet op te halen voor een order die is toegevoegd of veranderd. Gewogen orders staan direct klaar voor facturatie. Nota’s kunnen daardoor eerder de deur uit en worden sneller betaald, Per saldo heeft dat een positief effect op de cashflow van bedrijven. Omdat onbemand wegen processen stroomlijnt, kunnen bedrijven bovendien efficiënter werken. Behalve dat ze daardoor op kosten besparen, kunnen ze ook meer doen met dezelfde mensen en zonder extra investering een hogere omzet halen.’

Met Weegkiosk wegen op interactief scherm

De laatste ontwikkeling in onbemand wegen is de Weegkiosk, een interactief scherm op een zuil of aan de muur die PieterBas in 2017 introduceerde. De vracht wordt vooraf digitaal aangemeld met de EBA, vertelt Dusée. ‘Op de stortlocatie selecteert de chauffeur zelf de juiste order. Het in- en uitwegen gaat daarna razendsnel. Nog voordat de chauffeur weer in z’n cabine zit, is de weegbon al digitaal verzonden. Omdat de chauffeur in proces kan wegen, gaat dat snel en makkelijk. Omdat chauffeurs daardoor ook zelf buiten openingstijden vrachten wegen, kunnen bedrijven de service aan hun klanten verhogen. Ook dat is een niet onbelangrijk voordeel van de Weegkiosk. Daarmee is deze meest recente ontwikkeling om onbemand te wegen een alternatief voor de traditionele weegzuil’, weet Dusée. ‘Het biedt meer mogelijkheden dan de weegautomaat, maar vergt een veel kleinere investering. Vooral bedrijven waar een dure weegzuil niet rendabel is, kunnen met de Weegkiosk makkelijk onbemand gaan wegen. Een tablet is al voldoende. Omdat er geen weegautomaat nodig is met door een PLC en drivers aangestuurde onderdelen, is er geen onderhoud. Mede daardoor draagt de Weegkiosk bij aan kostenbesparing.’

Meer weten?

Lees dan deze posts:
Mobiel werken in de afvalindustrie: onbemand wegen met WeegApp (video)
Onbemand wegen met Weegkiosk: sneller wegen en kosten besparen

Wilt u meer weten over onbemand wegen? Neem dan contact op met Bart Punselie: telefoon: (024) 3585820, e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Of volg PieterBas op TwitterLinkedIn of Facebook en blijf op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *