FAQ: de vijf meest gestelde vragen over weegbruggen in de afvalindustrie

Wegen weegbrug weegsoftware certificering PieterBas Automatisering

De winkeldeur naar het bedrijf. Zo typeerde een directeur van een afvalverwerker de weegbrug op een van de locaties. Hij staat daarin niet alleen. Voor het gros van de bedrijven in de Nederlandse afvalindustrie is de weegbrug een cruciaal onderdeel van hun bedrijfsvoering. In het eerste artikel in een tweeluik geeft het PieterBas-blog antwoord op de meest gestelde vragen over wegen en weegbruggen. In deel twee gaat het over certificering van weegbruggen en weegsoftware.

>> Foto: aanleg weegbrug bij Van Krommenhoek Metals.

Welke typen weegbruggen zijn er?

Bij afvalinzamelaars en -verwerkers waar lange tijd niets verandert, ligt doorgaans een permanente weegbrug; van beton en gelijkvloers. In een werkomgeving waar op termijn de situatie verandert, bijvoorbeeld omdat een contract van een afvalverwerking na vijf of 10 jaar afloopt, ligt meestal een bovengrondse stalen weegbrug. Deze mobiele weegbruggen zijn demontabel en kunnen opnieuw worden gebruikt.

Welke weegbruggen worden gebruikt?

Prefab betonnen weegbruggen worden het meest verkocht. Om meerdere redenen: de gunstige investering- en exploitatie en lange levensduur. Ook zijn ze geschikt voor intensief gebruik (bijvoorbeeld bij hoge belasting en veel wegingen). Bovendien kunnen deze weegbruggen een grotere weegcapaciteit aan. Door het stevige fundament en de duurzaamheid van het materiaal is een weegvermogen tot 100 ton geen probleem.

Welk type weegbrug scoort het  beste in exploitatie?

Verdiepte, betonnen weegbruggen zijn in de aanschaf doorgaans het goedkoopste omdat ze vaak prefab in ‘mallen’ worden geproduceerd. Door de hoge kwaliteit van het prefab-beton gaan deze weegbruggen ook veel langer mee, 30 jaar is geen uitzondering. Daardoor scoort dit type weegbrug ook in de exploitatie vaak het beste.

Wat zijn weegcapaciteit en afmetingen?

De meting op een weegbrug gebeurt met krachtopnemers met rekstrookjes op basis waarvan de indicator het gewicht berekent. De gemiddeld weegcapaciteit van een weegbrug is 60 tot 70 ton. Dit is afhankelijk van de weegbrug zelf (de maximale mechanische belasting) en de instelling van de weegindicator (de ‘uitlezing’). Voor de reguliere voertuig-weegbruggen van 60 of 70 ton worden doorgaans stappen van 20 kilo aangehouden. De vrachtwagens bij afvalinzamelaars en -verwerkers worden gewogen op een 18 meter weegbrug. Op milieustraten liggen meestal weegbruggen van 9, 10 of 12 meter voor het wegen van personenwagens of kleine vrachtwagens.

Hoe wordt er gewogen en geregistreerd?

Dat kan op drie manieren, met:

  1. Alleen de weeg-indicator (met dedicated software) en een weegbonnprinter
  2. Gespecialiseerde weeg- en registratiesoftware op een PC met weegbonprinter
  3. Een zelfbediening systeem, een weegautomaat, die door de chauffeur met een pas of id-tag wordt bediend

Lees ook:
Weegbruggen (1): soorten, maten en werking
Weegbruggen (2): afwegingen bij de keuze van een weegbrug

Meer weten?

Wilt u meer weten over de (weeg)mogelijkheden die de standaard afvalsoftware van PieterBas biedt? Neem dan contact op met Bart Punselie. Hij kan u er alles over vertellen. Bart is bereikbaar via telefoon: (024)3585820 of e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Of volg PieterBas op TwitterLinkedIn of Facebook en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *