Meest gestelde vragen over digitaal plannen

Orders die gedurende de dag wijzigen makkelijk kunnen veranderen en een spoedklus snel inplannen. Die voordelen biedt digitaal plannen. Omdat bedrijven daardoor minder werk hebben, scheelt dat tijd en leveren het een kostenbesparing op. Bovendien kunnen ze flexibeler plannen en daardoor de service aan klanten verbeteren, zegt verkoopadviseur Frank Dusée van PieterBas Automatisering. ‘Ook levert het aanzienlijke milieuvoordelen op. Het zijn redenen waarom zowel afvalinzamelaars als -verwerkers steeds vaker kiezen om ook hun planning te digitaliseren’, ziet hij in de praktijk.

 >> Foto: Digitaal plannen maakt het voor planner Ricardo van VLK uit Noordwijk makkelijk om een spoedorder in te plannen en aan een wagen toe te wijzen. 

Wat is digitaal plannen?

‘Bij digitaal plannen worden orders direct in het planningssysteem gezet. Dat kan op twee manieren. Klanten bellen of mailen orders door die door de afdeling planning met de hand worden ingevoerd. De andere mogelijkheid is dat klanten orders zelf invoeren in een speciaal daarvoor gemaakte website. Ze loggen daarvoor in met een gebruikersnaam en wachtwoord. Daarna voeren de klanten zelf de opdrachten in, bijvoorbeeld voor het plaatsen van een afzet- of rolcontainer, een containerwissel of het ledigen van een rolcontainer. Deze orders komen automatisch in het planningssysteem. De afdeling planning hoeft daar niets meer voor te doen.’

Hoe werkt digitaal plannen?

‘Als de orders in het systeem zitten, kan de planner heel makkelijk met drag & drop de orders inplannen en toewijzen aan de verschillende voertuigen. Daarna stuurt hij eenvoudig de rittenstaten en orders naar de wagen. Bellen of via de mobilofoon contact zoeken, is daarvoor niet meer nodig. Als er een spoedopdracht tussendoor komt, hoeven de chauffeurs ook niet naar kantoor te komen. De planner stuurt met één druk op de knop de order  naar de betreffende wagen, inclusief de EBA – de elektronische begeleidingsbrief afval.’

Wat zijn de voordelen van digitaal plannen?

‘Digitaal plannen gaat sneller en scheelt tijd. Bedrijven kunnen daardoor efficiënter werken en zo kosten besparen. Tegelijkertijd kunnen ze meer doen met dezelfde mensen. Per saldo levert dat meer omzet op, zonder extra investering. Met digitaal plannen vervalt op kantoor bovendien een hoop werk. Documenten, zoals opdrachtbonnen, rittenstaten en geleidebiljetten hoeven niet meer voor de chauffeur te worden geprint. Ook scheelt digitaal plannen uitzoekwerk als de chauffeur bijvoorbeeld aantekeningen op een van de documenten heeft gemaakt. Alle gegevens die gedurende de dag digitaal worden uitgewisseld tussen kantoor en de wagen, worden in het systeem direct bij de juiste order opgeslagen. Ook als een chauffeur een situatiefoto heeft gemaakt die voor de administratie belangrijk is om correct te factureren. Behalve dat levert digitaal plannen milieuvoordelen op. Het mes kan in de papierberg. Ook dat scheelt kosten. Bovendien sneuvelen er geen bomen voor papier, neemt het aantal het transportkilometers af en is de CO2-uitstoot lager.’

Wat wordt de planner er wijzer van?

‘Digitaal plannen geeft rust op de planning. De planner kan heel makkelijk en snel met de chauffeurs communiceren zonder gebeld, mobilofoonverkeer of dat chauffeurs naar kantoor hoeven te komen. Ook heeft de planner een beter overzicht over de auto’s, de orders die al zijn afgehandeld en die de chauffeur nog moet doen. Behalve dat kan hij ook heel flexibel plannen. Bij bij wijzigingen van een opdracht of spoedorder kan de planner orders makkelijk tussen collega’s uitwisselen. Hij versleept daarvoor de orders met drag & drop tussen de wagens. Het systeem stuurt automatisch de order naar de tablet of boordcomputer van de chauffeur, inclusief EBA. Omdat er daardoor zowel voor de planner als de chauffeur geen papieren documenten meer zijn, scheelt dat onnodig schrijfwerk en daarmee fouten.’

Welke mogelijkheden biedt digitaal plannen nog meer?

‘Als een order in het systeem zit, kan de planner makkelijk een uit te besteden opdracht met de ingehuurde partij communiceren. Hij mailt de order daarvoor naar het bedrijf die de opdracht gaat uitvoeren. Een andere mogelijkheid is dat het systeem de order automatisch naar het systeem van de ingehuurde partij ‘schiet’. Daarmee ligt de weg naar ketenintegratie open: het makkelijk automatisch uitwisselen van informatie tussen de verschillende schakels in de afvalketen zonder dat daar verder iemand aan te pas komt.’

Meer weten?

Dit is de tweede blogpost in een serie over digitaal werken in de afvalindustrie. Eerder verscheen ‘de vijf meest gestelde vragen over de digitale administratie in de afvalindustrie’. Die post kunt u hier lezen. Hierna volgen nog: de meest gestelde vragen over digitaal rijden en digitaal wegen.

Bent u planner, chauffeur, weegmeester of administrateur en wilt u meer weten over digitaal werken in de afvalindustrie. Volg PieterBas dan op TwitterLinkedIn of Facebook. Wilt u meer weten over de PieterBas-software? Kijk dan op de pagina ‘Wat leveren wij’. Of neem contact op met Bart Punselie, telefoon: (024) 3585820, e-mail: bpunselie@pieterbas.nl 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *