Digitalisering in de afvalindustrie: kosten besparen en tegelijkertijd omzet verhogen

'Digitalisering in de afvalindustrie' digitaal rijden tablet-boordcomputer PieterBas Automatisering standaard afvalsoftware

Een spoedorder van een klant makkelijk inplannen en direct daarna versturen naar de tablet van de chauffeur die ‘m gaat uitvoeren. Die heeft alle documenten, zoals de elektronische begeleidingsbrief afval, daarmee ook gelijk binnen. Zo makkelijk werkt het als bedrijven in de afvalindustrie hun operationele processen digitaliseren en automatiseren. Dat biedt meerdere voordelen, waaronder efficiënter werken waardoor bedrijven meer kunnen doen met dezelfde mensen. Per saldo draagt digitalisering daardoor bij aan een hogere omzet zonder dat daarvoor een extra investering hoeft te worden gedaan. Ook gaat het wegen sneller waardoor de wachtrijen voor de weegbrug afnemen. Door het automatisch uitwisselen van data staan de weeggegevens direct klaar. Factureren kunnen eerder de deur uit met als grote pluspunt dat ze sneller worden betaald.

Het PieterBas-blog vat de posts met de meest gestelde vragen samen over digitaal plannen, digitaal rijden, digitaal wegen en de digitale administratie.

Boek Digitalisering in de afvalindustrie planner VLK digitaal plannen PieterBas Automatisering standaard afvalsoftware

1: Digitaal plannen

Snel en flexibel plannen. Dat is een van de voordelen van digitaal plannen voor bedrijven in de afvalindustrie. Afvalinzamelaars en -verwerkers kunnen daardoor efficiënter werken en zo kosten besparen. Tegelijkertijd kunnen ze meer doen met dezelfde mensen, noemt verkoopadviseur Frank Dusée van PieterBas Automatisering als ander winstpunt. ‘Per saldo levert dat meer omzet op, zonder extra investering. Doordat alle documenten zijn gedigitaliseerd – van opdrachtbon tot en met geleidebiljetten – verloopt het hele orderproces gestroomlijnd. Alle gegevens worden digitaal uitgewisseld en in het systeem direct bij de juiste order opgeslagen. Ook als een chauffeur een situatiefoto heeft gemaakt die voor de administratie belangrijk is om correct te factureren. Digitaal plannen geeft rust op de planning’, noemt hij als ander belangrijk voordeel. ‘Ook heeft de planner een beter overzicht over de auto’s, de orders die al zijn afgehandeld en die de chauffeur nog moet doen. Behalve dat kan hij ook heel flexibel plannen. Bij bij wijzigingen van een opdracht of spoedorder kan de planner orders makkelijk tussen collega’s uitwisselen. Het systeem stuurt automatisch de order naar de tablet. Omdat er daardoor zowel voor de planner als de chauffeur geen papieren documenten meer zijn, scheelt dat onnodig schrijfwerk en daarmee fouten.’

Meer weten: Lees dan ook de meest gestelde vragen over digitale plannen.

Digitaal rijden Digitalisering in de afvalindustrie standaard afvalsoftware PieterBas Automatisering

2: digitaal rijden met tablet

Al het papier uit de cabine. Dat is een van de voordelen voor de chauffeur van digitaal rijden met een tablet. Hij krijgt zijn rittenlijst binnen en start de order met een ‘tik’ op het scherm. Het systeem leidt hem daarna door alle stappen van het proces. De chauffeur noteert een eventuele opmerking op het scherm of kan een situatiefoto maken. Een groot voordeel van digitaal rijden is ook dat er minder schrijfwerk is. Hij hoeft een eventuele opmerking niet meer te noteren, bijvoorbeeld op het papieren geleidebiljet. Dat scheelt werk en tijd, en er is minder kans op het maken van fouten. Alle gegevens worden direct aan de juiste order gekoppeld. Daardoor hoeft hij z’n administratie niet meer bij te werken en is hij altijd up-to-date. Dat werkt niet alleen zo veel makkelijker, de chauffeur hoeft aan het einde van de dag ook niet meer naar kantoor om zijn papierwerk in te leveren.

Meer weten? Lees dan ook de de meest gestelde vragen over digitaal rijden in de afvalindustrie.

Digitaal wegen onbemand wegen 'Digitalisering in de afvalindustrie' Bol.com PieterBas Automatisering
Bijschrift

3: digitaal wegen (bemand en onbemand)

Sneller wegen en daardoor minder wachtrijen voor de weegbrug. Dat is een van de voordelen als chauffeurs zelf onbemand wegen en een vracht al met de EBA is aangemeld. De doorloopsnelheid op de weegbrug neemt toe waardoor eigen chauffeurs sneller kunnen wegen en niet in de rij hoeven te wachten met chauffeurs van derden . Daardoor kunnen bedrijven hun klanten een betere service bieden. Digitaal wegen heeft meer voordelen. Door de digitale vooraanmelding met de EBA is er geen papierwerk meer en is er aanzienlijk minder handling. Een winstpunt van digitaal onbemand wegen is dat er geen aparte weegmeester meer nodig is. Dat levert een aanzienlijke kostenbesparing op omdat hij kan worden ingezet voor andere werkzaamheden, bijvoorbeeld als shovelmachinist. Onbemand wegen biedt bedrijven met grote terreinen nog een mogelijkheid. Zij kunnen op de meest efficiënte plek een weegbrug voor de interne wegingen aanleggen. Het belangrijkste voordeel daarvan is dat de afstanden voor intern transport afnemen. Behalve dat er daardoor minder wegingen over de weegbrug bij de poort gaan, scheelt dat ook werk en tijd, en wachtrijen.

Meer weten? Lees dan ook de meest gestelde vragen over digitaal wegen (bemand en onbemand).

Digitalisering in de afvalindustrie Bol.com digitale planner digitale chauffeur digitale weegmeester digitale administrateur PieterBas Automatisering
Bijschrift

4: de digitale administratie

Gegevens niet meer met de hand in het factuursysteem zetten. Dat is een van de voordelen van digitaal administreren. Ook is er minder kans op fouten en scheelt het veel handling. Dat levert een aanzienlijke kostenbesparing op. Bovendien scheelt het veel tijd die medewerkers voor andere werkzaamheden kunnen gebruiken. De administrateur heeft vooral profijt van digitalisering omdat er veel dubbel invoerwerk verdwijnt. Om te kunnen factureren hoeven gegevens bijvoorbeeld niet in het facturatiesysteem te worden gezet. Verder vervalt het tijdrovende controlewerk en het archiveren van papieren documenten. Omdat een opdracht gaandeweg wordt aangevuld met alle relevante informatie, staat de order meteen na afronding van de werkzaamheden klaar om te factureren. Doordat het systeem continu up-to-date is, worden er bij het factureren minder fouten gemaakt. Daardoor komen er minder telefoontjes met vragen binnen. Behalve dat kunnen klanten ook eenvoudig worden geïnformeerd. Dat gaat deels automatisch omdat ze direct na het wegen bijvoorbeeld al de digitale weegbon hebben ontvangen. Maar gegevens in het systeem kunnen ook makkelijk worden gemaild. Met name klanten een betere service kunnen verlenen vinden veel bedrijven belangrijk en is een reden om voor digitalisering  van de administratie te kiezen.

Meer weten? Lees dan ook de meest gestelde vragen over de digitale administratie in de afvalindustrie.

Meer weten?

Deze blogposts zijn ontleend aan ‘Digitalisering in de afvalindustrie’. Het boek van B2Bjournalist en techblogger Marguerite Tachet beschrijft wat bedrijven in de afvalindustrie kunnen digitaliseren en automatiseren, en hoe dat in de praktijk werkt. Ook belicht het boek wat de voordelen zijn voor de mensen die er dagelijks mee werken, waaronder de planner, chauffeur, weegmeester en administrateur. Het boek is te koop bij Bol.com. Klik hier om te bestellen.

Bent u planner, chauffeur, weegmeester of administrateur en wilt u meer weten over digitaal werken in de afvalindustrie. Volg PieterBas dan op TwitterLinkedIn of Facebook. Wilt u meer weten over de PieterBas-software? Kijk dan op de pagina ‘Wat leveren wij’. Of neem contact op met Bart Punselie, telefoon: (024) 3585820, e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *