Digitalisering heeft positief effect op cashflow afvalinzamelaars en -verwerkers

Digitalisering in de afvalindustrie digitaal plannen digitaal rijden met tablet digitaal wegen digitaal factureren video standaard afvalsoftware PieterBas Automatisering

Sneller en makkelijker werken. Het zijn twee van de voordelen voor afvalinzamelaars en -verwerkers die hun operationele afvalprocessen digitaliseren. Behalve dat ze dit een tijdwinst oplevert, besparen afvalbedrijven ook op kosten. Door die efficiëntieslag kunnen ze meer doen met dezelfde mensen. Per saldo levert dat een hogere omzet op zonder dat daarvoor een extra investering nodig is. Behalve dat staan orders ook direct na het wegen klaar om te factureren. Omdat nota’s eerder de deur uit kunnen, worden ze sneller betaald. Mede daardoor heeft digitalisering ook een positief effect op de cashflow.

>> Foto: op de weegbrug weegt de chauffeur zelf op z’n tablet (afbeelding uit de video ‘Digitalisering in de afvalindustrie’).

Digitaal plannen: spoedorder gelijk regelen

Rust op de planning, Dat is een van de voordelen van digitaal plannen. De planner kan heel makkelijk en snel met de chauffeurs communiceren zonder gebel, mobilofoonverkeer of dat chauffeurs naar kantoor hoeven te komen. Ook heeft de planner een beter overzicht over de auto’s, de orders die al zijn afgehandeld en die de chauffeur nog moet doen. Behalve dat kan hij heel flexibel plannen. Ook zijn spoedorders binnen no time geregeld. De planner stuurt de nieuwe order met de elektronische begeleidingsbrief afval (EBA) gelijk naar de wagen. De chauffeur hoeft het geleidebiljet niet zelf in te vullen. Dat scheelt tijd en bovendien is de foutkans aanzienlijk kleiner. Het biljet gaat digitaal compleet en correct ingevuld naar de tablet van de chauffeur. Bedrijven kunnen daardoor direct reageren op een klantvraag, en een betere en snellere service verlenen. Door de integratie van tablet en de planning is de orderadministratie direct en correct bijgewerkt. In PieterBas zit dan de juiste EBA bij de juiste order. Behalve dat dat werk scheelt en daarmee tijd, kan er ook altijd correct worden gefactureerd. Met als voordeel: geen discussies over prijzen en correcties.

Meer weten? Lees dan ook: de vijf meest gestelde vragen over digitaal plannen.

Digitaal rijden: minder administratief werk voor chauffeur

Geen papier in de cabine en schrijfwerk voor de chauffeur. Dat zijn twee van de voordelen voor bedrijven in de afvalindustrie die digitaal rijden. Hij hoeft een eventuele opmerking niet meer te noteren, bijvoorbeeld op het papieren geleidebiljet. Alle gegevens, zoals een opmerking of foto, worden direct aan de juiste order gekoppeld. Dat scheelt werk en tijd, en er is minder kans op het maken van fouten. Bovendien hoeft hij zijn administratie niet meer bij te werken en is hij altijd up-to-date. Dat werkt niet alleen zo veel makkelijker, de chauffeur hoeft aan het einde van de dag ook niet meer naar kantoor om zijn papierwerk in te leveren. Omdat er met digitaal rijden geen papier meer in de cabine is, hoeft de chauffeur er niet meer voor te zorgen dat hij steeds alle documenten bij de juiste order bij elkaar heeft. Ook kunnen documenten niet meer zoekraken. Alle gegevens, zoals een opmerking of foto, worden direct aan de juiste order gekoppeld. De administratie van de chauffeur is daarmee altijd up-to-date. 

Meer weten? Lees dan ook: antwoorden op de meest gestelde vragen over digitaal rijden in de afvalindustrie.

Digitaal wegen: minder wachtrijen voor de weegbrug

Sneller wegen en minder wachtrijen voor de weegbrug. Dat is een van de voordelen van digitaal wegen. Zowel door de weegmeester als onbemand door de chauffeur die zelf vrachten weegt. Ook kan het mes in de papierberg en staan weeggegevens direct klaar zodat er gelijk kan worden gefactureerd. Digitaal wegen heeft verder als pluspunt dat alle gegevens al in het systeem zitten. Meldingen aan het LMA kunnen daardoor met de spreekwoordelijk druk op de knop worden gedaan. Bovendien kan informatie makkelijker worden gedeeld, zowel binnen het bedrijf als met klanten en relaties. Door digitaal wegen neemt op de weegbrug de doorloopsnelheid toe waardoor eigen chauffeurs sneller kunnen wegen en niet in de rij hoeven te wachten met chauffeurs van derden. Digitaal wegen heeft meer voordelen. Door de digitale vooraanmelding met de EBA is er geen papierwerk meer en is er aanzienlijk minder handling. Een winstpunt van digitaal onbemand wegen is dat er geen aparte weegmeester meer nodig is. Dat levert een aanzienlijke kostenbesparing op omdat hij kan worden ingezet voor andere werkzaamheden, bijvoorbeeld als shovelmachinist.

Meer weten? Lees dan ook: antwoorden op de meest gestelde vragen over digitaal wegen (bemand en onbemand).

Digitaal factureren: klanten betere service bieden

Vaker en sneller factureren. Dat is een van de voordelen van digitaal factureren. Omdat bedrijven daardoor eerder worden betaald, heeft dat per saldo een positief effect op de cashflow. Behalve dat is er ook minder kans op fouten en scheelt het veel handling. De administrateur heeft vooral profijt van digitalisering omdat er veel dubbel invoerwerk verdwijnt. Ook  vervalt het tijdrovende controlewerk en het archiveren van papieren documenten. Omdat een opdracht gaandeweg wordt aangevuld met alle relevante informatie, staat de order meteen na afronding van de werkzaamheden klaar om te factureren. Dat gaat ook nog eens heel makkelijk, met de spreekwoordelijke druk op de knop is de nota bij wijze van spreken verstuurd. Doordat het systeem continu up-to-date is, worden er bij het factureren minder fouten gemaakt. Daardoor komen er minder telefoontjes met vragen binnen. Behalve dat kunnen klanten ook eenvoudig worden geïnformeerd. Dat gaat deels automatisch omdat ze direct na het wegen bijvoorbeeld al de digitale weegbon hebben ontvangen. Met name klanten een betere service kunnen verlenen vinden veel bedrijven belangrijk en is een reden om voor digitalisering  van de administratie te kiezen.

Meer weten? Lees dan ook: antwoorden op de meest gestelde vragen over de digitale administratie in de afvalindustrie.

Meer weten?

Wilt u meer weten over digitalisering? Bekijk dan de video hieronder of lees ‘Digitalisering in de afvalindustrie’. Het boek beschrijft wat bedrijven in de afvalindustrie kunnen digitaliseren, hoe dat in de praktijk werkt en wat de voordelen zijn voor de planner, chauffeur, weegmeester en administrateur. Het boek is te koop bij Bol.com. Klik hier om te bestellen.

Wilt u weten hoe u met de standaard afvalsoftware van PieterBas ook uw operationele afvalprocessen kunt digitaliseren? Neem dan contact op met Bart Punselie, telefoon: (024) 3585820 of e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Of volg PieterBas op TwitterLinkedIn of Facebook en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.

PieterBas Automatisering is overgenomen door de AMCS Group, een van de snelst groeiende IT-bedrijven van Ierland en de grootste waste IT-specialist ter wereld. ‘Bestaande klanten profiteren van een breder aanbod van producten en diensten en van de investeringskracht, professionaliteit en capaciteit van onze wereldwijde organisatie.’, zei AMCS-topman Jimmy Martin direct na de overname. ‘We hebben de ambitie om het beste en meest innovatieve industriespecifieke softwareplatform te leveren voor organisaties in de afval- en grondstoffenketen. De jarenlange ervaring van PieterBas Automatisering in Nederland en Vlaanderen, ook met organisaties in het midden- en kleinbedrijf, helpt ons deze ambitie te verwezenlijken.‘

Wilt u meer weten over de overname? Kijk dan op de website van de AMCS Group of lees deze post: AMCS Group neemt PieterBas Automatisering over.

Inhoud niet beschikbaar.
Accepteer cookies door op Accepteren in de banner te klikken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *