EBA, elektronische begeleidingsbrief afval: ‘papieren logistiek’ uitbannen

Digitale begeleidingsbrief EBA video digitaal rijden onbemand wegen WeegApp mobiel werken PieterBas Automatisering

Niet terug naar kantoor hoeven om een geleidebiljet op te halen als er een order tussendoor komt of het met de hand corrigeren als er in een container geen puin, maar bouw-en sloopafval zit. Dat voordeel biedt de EBA, de elektronische begeleidingsbrief afval. De EBA is een communicatieprotocol op basis van een open standaard waardoor bedrijven in de afvalketen informatie kunnen uitwisselen die op de wettelijk verplichte begeleidingsbrief staat. Alles gaat digitaal, zegt verkoopadviseur Frank Dusée van het in standaard afvalsoftware gespecialiseerde PieterBas Automatisering. ‘Van het binnenhalen van de juiste EBA op de tablet-boordcomputer van de chauffeur, het vooraf aanmelden van een vracht op de weegbrug van de verwerker tot en met het terugmelden van het gewicht na de weging. Dat scheelt tijd en werk. Bovendien heeft de chauffeur altijd het juist ingevulde geleidebiljet bij zich waardoor er minder risico op een torenhoge boete is.’

Wilt u ook kosten besparen met de EBA? Lees dan ook deze post op het PieterBas-blog.

Juiste begeleidingsbrief op de wagen

De wetgever vereist dat de chauffeur voor elke lading een correct ingevuld geleidebiljet bij zich heeft. Het welbekende roze geleidebiljet, inclusief doorslagen, wordt per vracht geprint. ‘Er moet op kantoor een nieuw geleidebiljet worden gehaald als er bijvoorbeeld een order tussendoor komt of de chauffeur op locatie niet de container met C-hout wisselt, maar die met puin’, weet Dusée. ‘Nieuwe geleidebiljetten kosten de planning extra werk en de chauffeur onnodig tijd om ze op te halen. In de praktijk ondervangen bedrijven dat door de chauffeur lege geleidebiljetten mee te geven die hij zelf met de hand invult als hij bijvoorbeeld van de planning een spoedorder doorkrijgt. Met het risico dat het geleidebiljet niet correct wordt ingevuld. Als de chauffeur onderweg wordt gecontroleerd, loopt het bedrijf daarmee het risico op een flinke boete. Bij het onjuist invullen van het geleidebiljet kan die oplopen tot 2.500 euro. Bij het aanpassen van de materiaalsoort en het afvalstroomnummer op een geleidebiljet zelf tot 10.000 euro omdat dit een economisch delict is.’

Makkelijker werken en kosten besparen

De EBA is een open standaard voor de elektronische begeleidingsbrief. Omdat het een uniform transportdocument is, zijn bedrijven in de afvalindustrie niet aan één leverancier gebonden. In de praktijk werkt de EBA heel makkelijk, blijkt. ‘Als de planner de order inplant, maakt het PieterBas-systeem direct de bijbehorende EBA aan’, legt Dusée uit. ‘Die gaat correct ingevuld automatisch mee met de order naar de tablet van de chauffeur. Als een order verandert of er een order tussendoor komt, zorgt de planner er voor dat de chauffeur een correcte EBA voor de order krijgt. Het voordeel voor de planner is dat hij de EBA makkelijk en snel naar de chauffeur kan sturen. De winst voor de chauffeur is dat hij geen papieren geleidebiljetten meer op kantoor hoeft op te halen of ze met de hand in te vullen. De chauffeur heeft de correct ingevulde EBA altijd bij zich. Omdat daarmee onnodig werk vervalt, scheelt dat tijd. Per saldo kunnen bedrijven in de afvalindustrie daardoor niet alleen makkelijker werken. Omdat digitaal rijden papier, bomen, transportkilometers en handling scheelt besparen ze ook nog eens op kosten.’

Voordelen EBA:
* Scheelt tijd en werk en levert daardoor een kostenbesparing op
* Geen stapels begeleidingsbrieven meer in de cabine
* Geen extra rit meer naar kantoor als er onverwachts een order tussendoor komt
* Op elk moment status van een order kunnen volgen
* Minder papier nodig en daardoor duurzamer
* Minder handling op kantoor
* Vracht vooraf aanmelden op weegbrug verwerker
* Sneller wegen en minder wachtrijen
* Gewicht automatisch terugmelden

Meer weten?

Dit is een drieluik over de EBA. De volgende blogpost gaat over het uitwisselen van vrachtgegevens en communiceren in de afvalketen met de EBA.

Wilt u meer weten over EBA en de mogelijkheden die de PieterBas-software u biedt? Kijk op de pagina over de EBA of in het dossier ‘Regelgeving en open standaards’. U kunt ook contact opnemen met Bart Punselie: telefoon: (024) 3585820 of e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Of volg PieterBas op TwitterLinkedIn of Facebook en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *