Onverwachts voordeel van digitaal wegen: facturen worden eerder betaald

Digitaal wegen onbemand wegen met tablet de chauffeur gaat met de EBA digitaal standaard afvalsoftware PieterBas Automatisering

Meer vrachten op een dag wegen. Dat is het voordeel voor afvalinzamelaars en -verwerkers als de weegmeester digitaal weegt of de chauffeurs zelf wegen met een tablet. Het gewicht wordt in het systeem direct aan de order gekoppeld en staat gelijk klaar om digitaal te factureren. Omdat bedrijven daardoor eerder kunnen factureren worden sneller nota’s betaald. Digitaal wegen heeft daardoor een positief effect op de cashflow. Het PieterBas-blog zet op een rij wat de voordelen van digitalisering zijin voor de weegmeester en administrateur. Lees ook deel 1: de voordelen voor de planner en chauffeur.

>> Foto: bij Venus Containers wegen de chauffeurs onbemand met een tablet in de cabine.

Wat wordt de weegmeester wijzer van digitalisering?

Digitaal wegen kan op meerdere manieren. De weegmeester weegt de vracht met één druk op de knop of de chauffeur weegt op z’n tablet. Dit onbemand wegen kan ook op een interactief scherm op een zuil of in het weeghuis. De chauffeur voert daarvoor een code of kenteken in, of scant een pas waar deze gegevens op staan. Digitaal wegen heeft als voordeel voor de weegmeester dat er sneller wordt gewogen en er minder wachtrijen zijn. De doorloopsnelheid op de weegbrug neemt toe waardoor de wachtrijen afnemen. Eigen chauffeurs die zelf onbemand wegen met een tablet hoeven niet meer in de rij te wachten met chauffeurs van derden. Dat scheelt tijd. Digitaal wegen heeft meer voordelen. Door de digitale vooraanmelding met de EBA is er geen papierwerk meer en is er aanzienlijk minder handling. Bij digitaal onbemand wegen is er ook geen aparte weegmeester meer nodig. Dat levert een aanzienlijke kostenbesparing op omdat hij kan worden ingezet voor andere werkzaamheden, bijvoorbeeld als shovelmachinist.

Meer weten? Lees dan: meest gestelde vragen over digitaal wegen (bemand en onbemand).

Wat wordt de administrateur wijzer van digitalisering?

Het voordeel voor de administrateur is dat er veel invoerwerk verdwijnt. Ook vervalt het tijdrovende controlewerk, zoals de controle van de weegbon en het bij elkaar zoeken van documenten als de opdrachtenbon en het papieren geleidebiljet. Gewicht en alle andere relevante informatie, zoals een locatiefoto en handtekening – al is die niet verplicht – worden in het systeem gaandeweg de dag aan de order gekoppeld. Daardoor staat de order meteen na afronding van de werkzaamheden klaar om te factureren. Dat gaat ook nog eens heel makkelijk, met de spreekwoordelijke druk op de knop is de nota bij wijze van spreken verstuurd. Doordat het systeem continu up-to-date is, worden er bij het factureren minder fouten gemaakt. Daardoor komen er minder telefoontjes met vragen binnen. Behalve dat kunnen klanten ook eenvoudig worden geïnformeerd. Dat gaat deels automatisch omdat ze direct na het wegen bijvoorbeeld al de digitale weegbon hebben ontvangen. Maar gegevens in het systeem kunnen ook makkelijk worden gemaild. Klanten daardoor een betere service kunnen verlenen, is voor veel bedrijven een belangrijke reden om voor digitalisering te kiezen.

Meer weten? Lees dan: de meest gestelde vragen over de digitale administratie in de afvalindustrie.

Meer weten?

Wilt u meer weten over digitalisering. Lees ‘Digitalisering in de afvalindustrie’. Het boek beschrijft wat bedrijven in de afvalindustrie kunnen digitaliseren, hoe dat in de praktijk werkt en wat de voordelen zijn voor de planner, chauffeur, weegmeester en administrateur. Het boek is te koop bij Bol.com. Klik hier om te bestellen.

Wilt u weten hoe u met de standaard afvalsoftware van PieterBas ook uw operationele afvalprocessen kunt digitaliseren? Neem dan contact op met Bart Punselie, telefoon: (024) 3585820 of e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Of volg PieterBas op TwitterLinkedIn of Facebook en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *