Digitaal plannen met de EBA

EBA digitale planner PieterBas Automatisering standaard afvalsoftware

De planner gaat digitaal. Zijn werk op de planning wordt niet langer meer bepaald om er voor te zorgen dat papieren geleidebiljetten en andere documenten bij een order met de chauffeur meegaan. Ook heeft hij geen extra werk meer als er een opdracht tussendoor komt of een order onverwachts verandert. Nee, de digitale planner ziet het geleidebiljet helemaal niet meer. In zijn digitale wereld gaat de EBA, de elektronische begeleidingsbrief afval, automatisch met een order mee naar de tablet of boordcomputer van de chauffeur. Dat maakt het voor hem niet alleen makkelijker waardoor het tijd scheelt. Ook is de foutkans aanzienlijk kleiner waardoor onnodig herstelwerk verdwijnt.

Plannen met papieren geleidebiljet

‘Ja hoor, is prima.’ Planner Kees antwoordt hiermee op de vraag van een van de chauffeurs die aan het einde van de dag nog tijd over heeft. Hij wil weten of hij de order voor een containerwissel in de Zandstraat kan ‘doen’ die nog op het prikbord zit. Het papieren geleidebiljet ligt daar toch al voor klaar. De chauffeur schuift even snel tegenover Kees aan om de order op zijn papieren rittenstaat te schrijven. De bon van het prikbord ligt dan al op het bureau van de planner die hem verder administratief verwerkt. Elke dag weer een klus voor alle orders, maar Kees en de chauffeurs zijn al dat papier- en schrijfwerk gewend. Het is hun dagelijks werk. Ook bijvoorbeeld als ik een order naar een wagen doorbel, zegt Kees. ‘De chauffeur schrijft zelf een opdrachtbon, vult het geleidebiljet ervoor in en zet hem op de rittenstaat er bij. Al is niet elk handschrift even leesbaar waardoor er wel kans op fouten is.’

Plannen met EBA

Hoeveel anders is dat voor collega’s van Kees bij bedrijven die rijden met de EBA. De planner hoeft het geleidebiljet niet meer te printen en klaar te leggen voor de chauffeur. Het enige wat hij hoeft te doen, is er voor de zorgen dat in het systeem bij de opdracht een correct afvalstroomnummer staat. Als hij bij het plannen de orders aan de wagens toewijst, gaat de EBA automatisch samen met de digitale rittenstaat naar de tablet of boordcomputer van de chauffeur. Bij een tussentijdse verandering of als er een spoedorder voor die dag is, gaat dat net zo makkelijk. Kees versleept daarvoor de betreffende order in het systeem naar de juiste wagen. Meer werk is het voor hem niet. Hij – maar ook de chauffeur – zien geen geleidebiljet meer. Er gaat alleen nog een bericht naar de chauffeur, de order. Daar zit alles bij. Daarmee is ook alle communicatie met de chauffeur gedigitaliseerd. Met als belangrijkste voordeel dat Kees nu rust op de planning heeft.

Voordelen plannen met EBA

Niet meer hoeven bellen of – nieuwe orders – per mobilofoon doorgeven aan de chauffeur. Dat is een van de grote voordelen van de EBA. Ook kan het mes in de papierberg, sneuvelen er minder bomen voor papier en is er bijna geen archiefwerk meer. Behalve dat neemt ook de foutkans af en is er voor de planner aanzienlijk minder handling. Een van de andere belangrijkste winstpunten is zekerheid. De planner hoeft er niet bij stil te staan of alles goed verloopt. Die zekerheid heeft hij omdat vanuit het systeem steeds de juiste EBA naar de tablet of boordcomputer van de chauffeur  gaat. Ook als orders veranderen of er een spoedorder tussendoor komt. Zonder oeverloos heen-en-weer gebel en extra papierwerk kan de planner de klant garanderen dat die haastklus vandaag nog wordt geklaard. Met name het kunnen bieden van een betere service is voor bedrijven in de afvalindustrie ook een van de redenen waarom ze voor de EBA kiezen.

Meer weten?

Dit is de tweede post van een drieluik. Hierna volgt nog: de chauffeur gaat met de EBA digitaal. Eerder verscheen al: de weegmeester gaat met de EBA digitaal.

Wilt u meer weten over de EBA, (onbemand) wegen of de standaard afvalsoftware van PieterBas? Neem dan contact op met Bart Punselie, telefoon: (024) 3585820 of e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Of volg PieterBas op TwitterLinkedIn of Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *