De chauffeur gaat met de EBA digitaal

Digitaal wegen onbemand wegen met tablet de chauffeur gaat met de EBA digitaal standaard afvalsoftware PieterBas Automatisering

De chauffeur gaat digitaal. Zijn dagelijks werk wordt niet langer bepaald door stapels papier, zoals rittenstaten opdrachtbonnen en geleidebiljetten. Ook heeft hij geen extra werk als er een order verandert en hij het geleidebiljet met de hand moet aanpassen. Nee, de digitale chauffeur ziet het geleidebiljet helemaal niet meer. In zijn digitale wereld komt de EBA, de elektronische begeleidingsbrief afval, automatisch mee met een order naar de tablet of boordcomputer. Daarmee is voor de chauffeur het ‘schrijfwerk’ van de baan. Behalve dat hij daardoor minder fouten maakt, scheelt dat ook werk en daarmee tijd.

Rijden met papieren geleidebiljet

‘Goedemorgen.’ Chauffeur Chris komt ’s morgens de planning binnenlopen om alle papieren documenten voor de orders van die dag op te halen. Zijn postvak zit vol met papieren rittenstaat, opdrachtbonnen en geleidebiljetten. Voor Chris en zijn collega’s is het een uitdaging om gedurende de dag alle papieren bij de orders te houden. Behalve stapels papier is er ook altijd veel schrijfwerk, zegt hij. ‘Er valt de hele dag wel wat te noteren. Of het nu een handtekening voor ontvangst is of bijzonderheden.’ Voor hem is er ook schrijfwerk als een order verandert of er een opdracht tussendoor komt. ‘Ik moet dan het papieren geleidebiljet aanpassen of er één invullen. Ook maak ik elke dag wel een situatiefoto, bijvoorbeeld als er ook een paar autobanden bij de container staan die ik meeneem. Allemaal extra werk’, zegt Chris. ‘Daardoor is het voor alle chauffeurs soms een uitdaging om alle ingeplande orders voor die dag uit te voeren. Vooral als het een drukke dag is.’

Digitaal rijden met EBA

Hoeveel anders is dat voor collega’s van Chris bij bedrijven die met de EBA rijden. De chauffeurs hoeven ’s morgens niet meer alle papieren documenten op kantoor op te halen. Die zijn dan al naar de tablet of de boordcomputer gestuurd, inclusief alle digitale documenten, zoals de rittenstaat en de EBA. Het enige wat Chris hoeft te doen is uit de lijst de order te kiezen die hij gaat uitvoeren. Daarmee heeft hij ook de juiste EBA binnengehaald. Na de wissel of ophalen van een volle container kan hij terug op de werf ook zelf onbemand wegen. ‘Een paar klikken. Meer is het niet’, zoals een van zijn collega’s het laatst nog samenvatte. Chris zelf is vooral blij dat met het digitaal rijden het schrijfwerk voorbij is. ‘Dat kostte niet alleen tijd, er is altijd kans op een fout. Omdat bij een wijziging of een spoedopdracht de juiste EBA meekomt, kan dat niet meer.’

Voordelen EBA

Geen schrijfwerk meer is niet het enige voordeel van de EBA, wordt duidelijk uit het verhaal van Chris. Een pluspunt is ook dat de handtekening niet meer verplicht is. De chauffeur hoeft dan niet meer op zoek naar iemand om een krabbel te zetten. En als die niet te vinden is, hoeft hij dat niet meer zelf te doen. Ook is er geen gehannes meer met het geleidebiljet. Omdat de chauffeur altijd de juiste EBA bij zich heeft, kan hij die onderweg op het scherm aan de handhaver tonen. Het risico op torenhoge boetes is daarmee verleden tijd. Dat is dan ook een van de weinige keren dat de chauffeur een geleidebiljet ziet. Hij hoeft er niet meer over na te denken: ‘heb ik ‘m bij me en is het biljet correct ingevuld?’ Na een tijdje weten de collega’s niet eens meer hoe een geleidebiljet er uit ziet, is inmiddels zijn ervaring. En tussendoor kunnen orders heel makkelijk worden aangepast. Als de chauffeur een container met puin komt ophalen en er blijkt bouw- en sloopafval in te zitten, dan meldt hij dat aan de planning. Die stuurt dan direct een nieuwe en juiste EBA naar de wagen. Eventueel maakt de chauffeur nog een situatiefoto die direct door het systeem bij de die order wordt gevoegd. ‘Terwijl ik aan het bellen ben met de planning, wordt de administratie al bijgewerkt’, lacht Chris. ‘Makkelijker kan het niet.’

Meer weten?

Dit is de laatste post van een drieluik. Eerder verschenen al: de weegmeester gaat met de EBA digitaal en de planner gaat met de EBA digitaal.

Wilt u meer weten over de EBA, (onbemand) wegen of de standaard afvalsoftware van PieterBas? Neem dan contact op met Bart Punselie, telefoon: (024) 3585820 of e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Of volg PieterBas op TwitterLinkedIn of Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *