Combinatie digitaal wegen en digitale weegbon: sneller wegen en minder papierwerk

Hartog Containers PieterBas Automatisering digitale weegbon onbemand wegen digitaal rijden orders met tablet afhandeling

Sneller wegen en daardoor minder wachtrijen voor de weegbrug. Het is een van de belangrijkste voordelen van digitaal wegen. Direct na het wegen van de vracht gaat de digitale weegbon naar de betrokken partijen in de afvalketen. ‘In het systeem wordt binnen no time het gewicht aan de order gekoppeld die gelijk daarna klaar staat om digitaal te factureren, zegt verkoopadviseur Frank Dusée. ‘Omdat afvalbedrijven daardoor eerder kunnen factureren, worden nota’s sneller betaald. Digitaal wegen heeft daardoor een positief effect op de cashflow. In de praktijk is ook dat een van de redenen waarom afvalverwerkers en -inzamelaars kiezen voor digitaal wegen in combinatie met de digitale weegbon.’

>> Foto: Chauffeurs van Hartog Containers voeren orders onderweg mobiel met een tablet uit en wegen zelf onbemand. Direct daarna gaat de digitale weegbon naar de betrokken partijen in de afvalketen.

Minder wachtrijen voor de weegbrug

De weegmeester die de vracht op de weegbrug weegt met de spreekwoordelijke druk op de knop. Het is een van de voorbeelden van digitaal wegen, zegt Dusée. ‘Chauffeurs kunnen ook zelf onbemand wegen’, noemt hij als andere mogelijkheid. ‘Dat kan op twee manieren. ‘Met een tablet vanuit de cabine of met de Weegkiosk, een zuil met een interactief scherm. Vrachten worden vooraf digitaal aangemeld met de EBA – de elektronische begeleidingsbrief afval. Omdat daardoor het wegen bij elk van de drie mogelijkheden razendsnel gaat, zijn er minder wachtrijen voor de weegbrug. Dat is niet het enige voordeel van digitaal wegen’, wordt duidelijk. ‘Ook is er minder papierwerk en neem de handling aanzienlijk af. De Weegkiosk heeft verder als pluspunt dat chauffeurs ook buiten openingstijden kunnen wegen. Bedrijven kunnen klanten daardoor een betere service bieden. Ook niet onbelangrijk is dat door digitaal wegen de locatie van de weegbrug voor de interne wegingen niet meer is gebonden aan de entree. Omdat die op de meest efficiënte plek op het terrein kan worden geplaatst, nemen de afstanden voor intern transport af. Behalve dat gaan er minder wegingen over de weegbrug bij de poort. Ook dat scheelt werk, tijd en wachtrijen.’

Meer weten? Lees dan ook: meest gestelde vragen over digitaal wegen (bemand en onbemand)

Klanten betere service bieden

Hoe werkt digitaal wegen samen met de digitale weegbon? Het is een van de vragen die Dusée regelmatig worden gesteld. ‘Heel eenvoudig’, is dan steevast zijn antwoord. ‘Op een digitale weegbon staat hetzelfde als op de papieren weegbon. Nadat de weegmeester of chauffeur hebben gewogen, gaat de weegbon digitaal per mail naar de betrokken partijen in de afvalketen. Net als het wegen, gaat ook dit razendsnel. Nog voordat de chauffeur weer het terrein af is, heeft de klant het gewicht al ontvangen. Als het een eigen opdracht is, worden in PieterBas alle weeggegevens direct gekoppeld aan de order. Daarmee staat een order ook gelijk klaar om te factureren. Nota’s kunnen daardoor eerder de deur uit en worden sneller betaald. Daarmee heeft digitaal wegen een positief effect op de cashflow van bedrijven.’ Klanten snel en adequaat kunnen informeren, is een van de redenen waarom afvalinzamelaars en -verwerkers met de digitale weegbon gaan werken, weet Dusée op basis van zijn praktijkervaringen. Hij  noemt Hartog Containers die daarom koos voor de digitale weegbon. ‘Behalve dat scheelt het het bedrijf handling. Zo is er geen extra werk nodig om het gewicht na het wegen door te geven. Dat is een heel verschil met de papieren situatie. De weegbon moest dan eerst worden geprint en apart bij een factuur worden gevoegd. Met de digitale weegbon wordt het gewicht direct na de weging automatisch verstuurd. Dat scheelt werk en tijd waardoor Hartog op kosten kan besparen.’

Meer weten? Lees dan ook: 
Digitale weegbon scheelt bedrijven in de afvalindustrie werk en daardoor kosten

Meer weten?

Wilt u weten hoe u met de standaard afvalsoftware van PieterBas ook uw operationele afvalprocessen kunt digitaliseren? Bekijk dan de video hieronder of neem contact op met Bart Punselie, telefoon: (024) 3585820 of e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Of volg PieterBas op TwitterLinkedIn of Facebook en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen

Inhoud niet beschikbaar.
Accepteer cookies door op Accepteren in de banner te klikken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *