ARN ontvangt met EBA 1.1 vrachten van gemeente Barneveld

Weegbrug ARN weegsoftware 30 jaar PieterBas Automatisering onbemand wegen standaard afvalsoftware afvalindustrie

Afvalverwerking Regio Nijmegen (ARN) ontvangt sinds kort vrachten van de gemeente Barneveld op basis van de EBA 1.1, de laatste versie van de Elektronische Begeleidingsbrief Afvalstoffen. Voor de ARN is dat een primeur. Recent breidde de ARN het PieterBas-weegsysteem uit met de nieuwste EBA-modules en kan daardoor papierloos afvaltransporten ontvangen.

Eenmalig configureren

‘De gemeente Barneveld is de eerste die met de EBA geleidebiljetten komt aanrijden, zegt weegmeester Berrie Huijbregts van de ARN. ‘We zijn op initiatief van LZP met de gemeente Barneveld gestart, maar op afzienbare termijn gaan we het verder uitbreiden.’ Dankzij de open standaard EBA 1.1. kunnen we nu alle digitale vrachten ontvangen, onafhankelijk van de door de leverancier gebruikte software.’ zegt hij. ‘We hoeven zo’n nieuwe ‘EBA-leverancier’ maar eenmalig te configureren, daarna komt er niemand meer aan te pas.’

Gemakkelijker en sneller wegen

De EBA 1.1 heeft het weegproces er voor ons als verwerker ook makkelijker op gemaakt, legt Huijbregts uit. ‘Vrachten worden vooraf automatisch digitaal aangemeld bij de weegbrug. Na het intikken van het kenteken, zijn daardoor alle gegevens van de betreffende vracht bekend. Die verschijnen automatisch op het scherm, inclusief de ontvangersreferentie die de oude barcode op het papieren geleidebiljet vervangt. Na de weging gaan alle gegevens naar de financiële administratie zodat direct een factuur kan worden gestuurd. Dat scheelt niet alleen werk en tijd, maar per saldo ook geld waardoor we op kosten kunnen besparen. Een voordeel is ook dat al dat papierwerk niet meer hoeft te worden gearchiveerd.’

Gemeente Barneveld rijdt papierloos

De gemeente Barneveld rijdt al een paar jaar papierloos met LZP. ‘Recent is daar de ARN bijgekomen’, zegt Marcel de Klippelaar. Dat scheelt een mooi aantal vrachtbrieven per jaar.’ Volgens hem gaat het nog niet zo zeer alleen om dat het papier uit de cabine van de wagen gaat. ‘Het is vooral minder werk om ze in te vullen; elk papieren geleidebiljet is er een te veel. Het voordeel van de digitale versie is ook dat er minder fouten worden gemaakt omdat alle gegevens direct vanuit het systeem worden ingevuld.’ Hij illustreert dat met een praktijkvoorbeeld. ‘De chauffeur selecteert in een app op z’n smartphone uit een lijst het juiste afvalstroomnummer. Bij aankomst bij de ARN is de vracht al op de weegbrug aangemeld en zijn alle gegevens bekend. Daardoor kan er direct worden gewogen en kan de chauffeur snel verder. Met name dat het werken er sneller en makkelijker door wordt is een van de voordelen van digitaal rijden met de EBA 1.1.’

Lees ook:
HVC rijdt met EBA 1.1 geleidebiljetten op PieterBas-weegbruggen

Meer weten?

Kijk dan in het dossier regelgeving en open standaards of neem contact op met Bart Punselie, telefoon: (024) 3585820 of e-mail: bpunselie@pieterbas.nl

Of volg PieterBas op Twitter, Facebook of LinkedIn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *