Afzetcontainers nieuwe stijl: alles digitaal!

Afzetcontainer spoedorder tablet-boordcomputer digitaal rijden mobiel werken onbemand wegen WeefApp PieterBas Automatisering

Geen rondslingerende briefjes meer met opdrachten die handmatig ingevoerd moeten worden. Tijdrovende planningswerk met stapels opdrachtbonnen en geleidebiljetten per auto dat overbodig is geworden. En weg met de stapels formulieren die handmatig ingevoerd moeten worden voor facturering. De hele planning  en administratie van de inzameling met afzetcontainers is onder invloed van ICT de laatste jaren sterk veranderd.

Processen als orderaanname en planning zijn geautomatiseerd. Formulieren als opdrachtbonnen, begeleidingsbrievenweegbonnen en facturen zijn gedigitaliseerd. En zelfs de communicatie met chauffeurs verloopt via de digitale snelweg. Dat scheelt niet alleen veel handling en geld, maar het vermindert ook de foutkans. Maar hoe werkt dit nu precies in de praktijk? Het PieterBas-blog zet dat op een rijtje in een serie over ‘afzetcontainers nieuwe stijl’.

Deel 1: digitaal orders aanmelden, digitaal plannen
Deel 2: digitaal met de chauffeur communiceren
Deel 3: het digitale begeleidingsbiljet
Deel 4: automatisch digitaal wegen
Deel 5: digitaal factureren

Voordeel digitale documenten: papierloos rijden
PieterBas biedt met het automatiseren van de planning en administratie en het digitaliseren van alle documenten bedrijven een geïntegreerde totaaloplossing’, zegt algemeen directeur Pieter Bas Buskens. ‘Zelfs de communicatie met de chauffeurs op de auto’s gaat digitaal. Orders gaan zonder mondelinge tussenkomst van een planner naar de juiste auto’s en aanvullende gegevens die vroeger door de chauffeur op de opdrachtbon werden geschreven worden nu automatisch in de administratie verwerkt.’

Als voorbeeld noemt hij de Baetsen Groep die alle formulieren in de afvalinzameling en –verwerking heeft gedigitaliseerd. ‘Daardoor kunnen processen efficiënter worden ingericht en meer worden gestroomlijnd. Bovendien koppelt het systeem automatisch alle gegevens terug aan de betrokken partijen in de afvalketen, waaronder handelaar, ontdoener en de bemiddelaar. De klant krijgt een e-mail met een weegbon of de digitale begeleidingsbrief waarop het gewicht is vermeld. Behalve dat iedereen in no time over dezelfde gegevens beschikt, voldoen de bedrijven aan hun digitale bewaarplicht. En dat zonder dat er stapels papieren aan te pas zijn gekomen!’

Wilt u meer weten over digitale afvaldocumenten? Neem dan contact op met Bart Punselie. Hij kan u er alles over vertellen. Bart is bereikbaar op telefoonnummer (024) 3585820 of per email bpunselie@pieterbas.nl of volg Bart op Twitter: @BartPunselie.

Of volg PieterBas op TwitterLinkedIn of Facebook en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *